kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۵۱۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶
بر اساس گفته رئیس‌سازمان حفظ نباتات کشور

ملخ‌ها 3 ماه زودتر به ایران می‌آیند

در حالی‌که گفته شده بود ملخ‌های صحرایی دی ماه وارد کشور می‌شوند رئیس‌سازمان حفظ نباتات کشور گفت: از آبان ماه کشور با ورود موج جدید ملخ‌های صحرایی مواجه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت جهاد کشاورزی، محمدرضا درگاهی درباره موج جدید ورود ملخ‌های صحرایی به کشور اظهار داشت: در سال زراعی گذشته، کشور از سمت شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان مورد تهاجم آفت ملخ صحرایی قرار گرفت و با تمهیداتی، این آفت مدیریت شد و امنیت غذایی کشور مورد تهدید قرار نگرفت.
وی ادامه داد: بنا بر هشدار کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی فائو با توجه به شرایط اقلیمی مساعد شمال شرق آفریقا و شبه جزیره عربستان و همچنین پاکستان و هندوستان شرایط برای طغیان ملخ‌ها فراهم شده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها، از آبان ماه این آفت از طریق سیستان و بلوچستان وارد کشور می‌شود.
رئیس‌سازمان حفظ نباتات گفت: در همین راستا برای ایجاد هماهنگی‌های لازم و‌اندیشیدن تمهیدات، نامه‌ای برای معاون اول رئیس‌جمهور نوشتیم که ایشان هم بر اساس این نامه، دستورات بسیار خوبی را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت کشور دادند تا در این خصوص پیش‌بینی‌های لازم از طریق سازمان برنامه و بودجه و استانداران صورت پذیرد.
وی افزود: سال گذشته حدود ۱۲ میلیون هکتار پایش و ردیابی شدند و در ۷۵۰ هزار هکتار مقابله زمینی و هوایی صورت گرفت و پیش‌بینی می‌شود برای امسال نیز پایش در حداقل در همین سطح صورت پذیرد و عملیات مقابله نیز در مساحتی به بزرگی ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار هکتار انجام شود.
رئیس‌سازمان نباتات تصریح کرد: عملیات مقابله به ازای هر هکتار ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان هزینه دارد و به این ترتیب برای ۸۰۰ هزار هکتار مبارزه ۴۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.
وی افزود: همه اعتبارات سازمان برای این امر آماده است و از سوی دیگر در استان‌ها پیش‌بینی لازم صورت پذیرفته است و با توجه به دستور معاون اول رئیس‌جمهور، سازمان برنامه و بودجه اعتبارات خوبی برای این موضوع در نظر خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه همه امکانات سازمان برای مقابله با این آفت آماده است گفت: پیش‌بینی می‌شود بین دو تا سه هزار نفر نیروی انسانی برای دفع این آفت وارد عمل شوند.
وی ادامه داد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد ۹ استان جنوبی کشور، درگیر این آفت شوند و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس و خوزستان سطح درگیری بالاتر و در استان‌های کهکیلویه و بویراحمد،
چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی سطح درگیری پایین‌تر است.
گفتنی است چند روز پیش محمدرضا میر؛ سخنگوی سازمان حفظ نباتات گفته بود: از اواخر دی‌ ماه سال جاری هجوم دوباره ملخ‌های صحرایی به کشور را خواهیم داشت که پیش‌بینی ‌می‌شود تا خردادماه سال آینده ادامه داشته باشد.