kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۴۶۸
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸

محققان ایرانــــی «لباس هوشمند» برای سربازان ساختند (ساخت ایران)



  طی سال‌های اخیر، جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر دانش بومی خود توانسته گام‌های اساسی در زمینه خودکفایی در صنعت دفاعی بردارد.
 در این زمینه، گروهی از محققان کشورمان   موفق به طراحی و ساخت نوع جدیدی از لباس هوشمند برای سربازان شده‌اند که می‌تواند کمک شایانی برای سربازان در مأموریت‌های خود باشد. این لباس از سه بخش لباس متحدالشکل، دستکش و پوتین تشکیل شده است که در ادامه به بررسی  و معرفی ویژگی‌های منحصر به فرد آنها خواهیم پرداخت.
1-  دستکش هوشمند با قابلیت ارسال اطلاعات حیاتی
دستکش این لباس ابتدا برای انجام عملیات در مناطق برفی طراحی شده و قادر است تا دمای منفی 40 درجه سلسیوس مورد استفاده قرار گرفته و مانع از پایین آمدن دمای داخل دستکش شود. همچنین این دستکش با داشتن سنسورهای مکان‌‌یابی این امکان را برای سربازان فراهم می‌‌کند تا در مناطقی که فاقد امواج رادیویی شبکه موبایل و یا دیگر روش‌‌های ارتباطی بی‌‌سیم است علاوه بر نمایش مختصات جغرافیایی، علائم حیاتی او را نیز اعلام نموده و از مفقود شدن کوهنورد جلوگیری کند.
2-  پوتین‌های هوشمند با قابلیت‌های تشخیص مین و مواد رادیواکتیو
در پوتین‌‌های این لباس نیز سنسورهای ویژه‌‌ای برای اسکن تابش ‌های رادیواکتیو و شناسایی مواد ساطع‌کننده آنها تعبیه شده و می‌‌تواند تا شعاع 5 متری، هرگونه مواد رادیواکتیو و مین‌‌های ضد نفر را شناسایی کند .
3-  یونیفرم با قابلیت نجات جان افراد
در یونیفرم این لباس، سنسورهای پیشرفته‌ای جای داده شده‌ است که می‌‌تواند در حین عملیات و زمانی که سرباز مجروح شده با پایش مستمر ضربان قلب، در حین کاهش نبض و فشار خون راهی برای وارد کردن شوک الکتریکی تنظیم شده به قلب سرباز ایجاد کرده تا مانع از بیهوشی او شود. در این حالت این امکان نیز وجود دارد تا با ارتباط با دیگر سربازان حاضر در میدان جنگ، موقعیت دقیق سرباز را به دیگر هم‌رزمان اطلاع داده تا بتوان به سرعت به یاری سرباز مجروح بشتابند.
این لباس قابلیت گرم کردن بدن در سرما و خنک نگه ‌داشتن در گرما را نیز دارد و مجموعه 12 سنسور شامل سنسور ضربان قلب، فشار خون، رطوبت، دما، مختصات جغرافیایی، فاصله، نور، لیزر و مواد رادیواکتیو از جمله آنها هستند. این طرح در مسابقات جهانی اختراعات‌ ترکیه ISID 19 که در آن 400 تیم و 1000 مخترع از 30 کشور دنیا حاضر بوده‌اند موفق به کسب رتبه سوم شده است.