kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۳۲۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اروپا؛ شریک دزد و رفیق قافله

هر کسی و یا هر جامعه‌ای که از گذشته درس نگیرد لاجرم از یک سوراخ بارها گزیده خواهد شد؛ مصادیق این موضوع را در مذاکرات هسته‌ای می‌توان یافت به این‌ترتیب که در دوره اصلاحات سه کشور اروپایی بدون حضور آمریکا به مذاکره با ایران آمدند و نتیجه آن شد که دوسال گذشت و اروپا به تعهداتش عمل نکرد. در دوره اخیر مذاکرات هسته‌ای هم آمریکا زد زیر میز و خارج شد و اروپا گفت نبودش را جبران می‌کند اما آنچه اکنون شاهد آن هستیم این است که اروپای بدعهد هم از توبره می‌خورد و هم از آخور. در خفا با آمریکا هماهنگ هستند و در مقابل دوربین‌ها ظاهرا جانب ایران را دارند.


سرویس سیاسی-

روزنامه اعتماد در شماره دیروز خود، در ستونی در صفحه نخست یادداشتی پیرامون برجام منتشر کرد. این یادداشت با عنوان «برجام و مسیر اروپایی» به رویکردهای کشورهای قاره سبز در موضوع برجام پرداخته است.
در بخشی از این یادداشت آمده: «ژان ايو لودريان» وزير خارجه فرانسه نيز چندي پيش با طرح مهلت يك ماهه (اتحاديه اروپايي) به ايران و آمریکا براي انجام مذاكره و تاييد اختصاص خط اعتباري ١٥ ميليارددلاري براي اينستكس توسط واشنگتن آن را عامل اصلي حفظ برجام خواند. اين در حالي است كه با نگاهي كوتاه به شرايط سياسي در اتحاديه اروپا و نوع نگاه آمریکا به كيفيت مذاكره با ايران، دشواري حفظ برجام با «مسير اروپايي» بيش از پيش نمايان مي‌شود.»
این نوشتار در ادامه به درستی به نقش مکارانه سه کشور اروپایی ‌اشاره دارد. به‌نظر می‌رسد این نگاه که مبتنی بر تجربه تاریخی ملت ایران و حقایق نهفته در روابط میان این کشورها با کشور ما است و دست کم در دو- سه دهه اخیر نیز چندبار صحت آن به اثبات رسیده باید بیش از پیش تکرار شود تا بار دیگر طعم تلخ گزیده شدن را نچشیم.
این یادداشت در همین راستا افزوده: «نگاهي به سخنان هر دو وزير خارجه اروپايي، سختي راه و بي‌اثري و كم‌وزني فزاينده اروپا در حفظ برجام بيشتر نمايان مي‌شود؛ امري كه بيش از هر چيز «اعتبار ديپلماسي اروپايي» در عرصه تعاملات جهاني را بيش از پيش خدشه‌دار مي‌كند. از سوي ديگر در حالي كه اروپا براي حفظ برجام بايد به هر قيمت بيشتر به فكر هزينه‌كرد بيشتر از سوي خود باشد همواره بيشترين نقش را در فشار و مطالبه‌گري زيركانه از ايران و آمريكا جست‌وجو مي‌كند. به عبارت ديگر «مشكل واقعي» در اجراي برجام عمدتاً در اصرار بر هزينه‌ندادن اروپا براي حفظ آن است. بي‌سبب نيست كه فشار و هزينه‌تراشي براي ايران توسط اروپا هم‌اكنون تبديل به يك «رويه سياسي» شده است.
انگیزه بازیکنان بالا رفت!!
روزنامه مردم ‌سالاری در گزارشی به حضور زنان در استادیوم آزادی پرداخت و به نقل از محمد پنجعلی، پیشکسوت فوتبال ایران نوشت: «مهم‌ترین مسئله بازی ایران مقابل کامبوج، حضور زنان در ورزشگاه آزادی بود. این اتفاق به نفع فوتبال ایران است و می‌تواند به نوعی فرهنگ‌سازی شود تا شاهد معضلات فرهنگی در استادیوم‌ها نباشیم. به‌نظر من این اتفاق باید زودتر رخ می‌داد. در این بازی که هیچ مسئله خاصی پیش نیامد و همه چیز به خوبی پیش می‌رفت. حضور بانوان برای بازیکنان می‌تواند ایجاد انگیزه کند که مثلا مادر، خواهر یا نامزد بازیکن به استادیوم می‌آید و این موجب می‌شود فرد تلاش و روحیه بهتری در میدان بازی داشته باشد.»
مردم سالاری همچنین به نقل از حمید درخشان پیشکسوت فوتبال ایران نوشت: «واقعاً این مسئله [حضور زنان در استادیوم آزادی] جای تبریک و تشکر دارد. این اتفاق تأثیر بسیار زیادی روی روحیه بازیکنان دارد و موجب می‌شود بازیکنان تلاش و انگیزه بیشتری برای بازی کردن داشته باشند. من این اتفاق را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم که در آینده بتوانیم شاهد حضور زنان در مسابقات داخلی باشیم.»
نگاه این روزنامه‌ها در آوردن توجیه برای حضور زنان در ورزشگاه باعث شده تا آنها نسبت به بازیکنان فوتبال حرف ناخوشایندی بزنند، به عبارتی می‌توان گفت این روزنامه‌ها به بازیکنان فوتبال بی‌احترامی ‌کرده‌اند.
وکیل‌الدوله‌ها عامل ضعف مجلس هستند
روزنامه ایران در گزارش صفحه اول خود به اظهارات حاشیه‌ساز رئیس‌جمهور در هیئت دولت پرداخته و به نقل از شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده ادوار اول، دوم و دهم مجلس آورده است: «هرچند در منظومه قوانین ما در کشور، نهاد مجلس یک نهاد قدرتمند و دارای اختیارات وسیع طراحی شده اما در ادوار اخیر در عمل نه‌تنها خبری از این قوت و قدرت وجود ندارد که برعکس، شاهد ضعف آشکار آن هستیم به شکلی که در عمل جایگاه حقوقی نمایندگی و اختیاراتی که دارد از سوی بسیاری از نهادهای دیگر جدی گرفته نمی‌شود. یعنی نه قانون‌گذاری مجلس معطوف به اصلاحات و اقدامات حقوقی اساسی و موردنیاز کشور شده و نه خصوصاًً در ابعاد نظارتی آن برای کنترل دیگر دستگاه‌ها و خصوصاًً دستگاه اجرایی، می‌توان به کارنامه مشخصی ‌اشاره کرد. این‌همه رخ نداده مگر به دلیل غیرملی ‌شدن مجلس. کما اینکه در دوره‌های اخیر شاهد هستیم که حجم دغدغه‌ها، مطالبات و رویکردهای محلی، بخشی و جناحی نمایندگان مجلس به‌شدت بر وجه ملی کارنامه آنها برتری پیدا کرده و در تمام شئون عملکرد آنها انعکاس یافته است.»
این نوشتار در حالی در روزنامه ارگان دولت منتشر شده است که یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عوامل ضعف مجلس دهم، دولت تدبیر و امید است. برای نمونه در تازه‌ترین مورد در هفته گذشته مجلس جلسه غیرعلنی برای بررسی یارانه‌های پنهان داشت. قرار بود 6نفر از دولتمردان (وزیران اقتصادی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه) در این جلسه حاضر باشند اما هیچ یک از آنها نیامدند. یکی از نمایندگان مجلس در سخنانی این اقدام دولتمردان را بی‌احترامی ‌به مجلس خواند. نظیر این مورد بارها رخ داده است.
یکی دیگر از عوامل تضعیف مجلس و جایگاهش «وکیل‌الدوله‌ها» هستند که به‌جای پیگیری حقوق مردم در فکر و اندیشه برآورده کردن خواسته‌های دولت هستند. این در حالی است که مجلس به واسطه نقش نظارتی خود باید بر دولت نظارتی دائمی ‌داشته باشد.
اتفاقات شوراهای شهر؛ نمونه مورد پسند آقایان!
روزنامه ارگان دولت به نقل از مجید انصاری، نماینده ادوار مجلس آورده است: «مجلس اول شورای اسلامی در فضای فوق‌العاده سالم کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شد. این انتخابات در اسفندماه سال 58 و در فاصله کوتاهی از پیروزی انقلاب و در اوج نشاط سیاسی و آرمان‌خواهی مردم و انسجام ملی انجام گرفت. ایران آن روزها، شاخصه‌های یک جامعه زنده و پویا و رو به آینده را در خود داشت و امید مردم در اوج خود بود. اعتماد به مسئولان نظام و در رأس آن حضرت امام خمینی و تمامی ‌قوای کشور وجود داشت و مردم در این شرایط به دنبال انتخاب شایستگانی بودند که پایبند به اهداف انقلاب و خواسته‌شان باشند. کاندیداهای آن دوره انتخابات ابداً دنبال منافع شخصی، گروهی، باندی و قبیله‌ای نمی‌رفتند و فضای حاکم بر اکثریت رأی‌آورندگان این بود که برای خدمت به مردم وارد مجلس شده‌اند.»
شایان‌ذکر است رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت در بخشی از سخنانش با بیان اینکه «بهترین مجلس در طول تاریخ انقلاب اسلامی مجلس اول بود»، گفت: «در آن مجلس، نظارت به این شکل وجود نداشت و حتی شورای نگهبان و این ‌همه دفاتر نظارتی وجود نداشت و همه از جناح‌های مختلف آمدند و ثبت‌نام کردند؛ حتی منافقین هم در آن انتخابات ثبت‌نام کردند. همچنین گروه‌هایی مانند دفتر هماهنگی، نهضت آزادی و جبهه ملی نیز ثبت‌نام کردند و بهترین انتخابات و بهترین مجلس ثمره آن بود»؛ اظهاراتی که کیهان روز گذشته در گزارشی در واکنش به آن نوشت: «حمله به شورای نگهبان؛ حاشیه می‌سازد، کارنامه نمی‌سازد!»
ساعاتی پس از سخنان رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت (درخصوص انتخابات) بود که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در توییتر خود به آن واکنش نشان داد و نوشت: «ورود افراد دارای سوابق فساد اخلاقی و اقتصادی به مجلس خلاف حق‌الناس بوده و شورای نگهبان به‌عنوان ناظر انتخابات در قبال آن مسئول است و وظیفه خود را طبق قانون انجام خواهد داد. مقامات کشور بهتر است بر الگوی رعایت قانون تأکید کنند نه بر طبل فرار از قانون بکوبند.»
در این مورد فقط باید به‌صورت خلاصه این را گفت که آنچه این جماعت می‌پسندند همان چیزی است که در برخی شوراهای شهر و روستا اتفاق افتاد و ماجرای شورای شهر آمل یکی از آنها بود. افتضاحی که درآنجا رخ داد و فساد اخلاقی بسیار زننده همراه با فساد اقتصادی تنها یک جلوه از فضایی است که توسط رئیس‌جمهور ستوده شده است.