kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۹۳
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸

حامیان داعش کشورهایی هستند که از همکاری با صدام عبرت نگرفتند(خبر ویژه)

روزنامه‌های غربی برخی شیوخ خلیج‌فارس را تامین‌کنندگان مالی اصلی تروریست‌های داعش می‌دانند.


روزنامه آمریکایی دیلی‌بیت نوشت: متحدان ایالات متحده، نیازهای مالی داعش را تامین می‌کنند.
داعش برای سال‌ها از سوی کمک‌دهندگان ثروتمند سعودی، کویتی و قطری، از سوی متحدان آمریکا در منطقه خلیج‌فارس، که در پیکار علیه تروریسم اهداف دوگانه را دنبال می‌کنند، تامین مالی شده است.
این گزارش می‌افزاید: «دامنه عملیات داعش در منطقه‌ای است که تهدید ایران، جنگ داخلی سوریه و جنگ فرقه‌ای بر هدف آمریکا برای ایجاد ثبات و اعتدال پیشی گرفته است. این چرخشی توأم با کنایه و طعنه، مخصوصاً در مورد کویت، است که در سال 1991 آمریکا با حمله به عراق و تشکیل ائتلافی فراگیر توانست آن را از دست صدام حسین آزاد کند. داعش با اتحاد با بقایای رژیم بعثی که تحت رهبری صدام بود، می‌خواهد دولت نوری‌المالکی را براندازد. کویت به داعش برای به قدرت رسیدن بازماندگان صدام کمک می‌کند.»
آندرو تابلر، پژوهشگر ارشد در انستیتوی مطالعات خاور نزدیک در واشنگتن می‌گوید: «هرکس می‌داند که این پول‌ها از کشورهای عربی خلیج‌فارس از طریق کویت می‌گذرد. سیستم بانکی و مبادلات پولی کویت برای دوره‌ای طولانی مشکلی بزرگ محسوب می‌شد، زیرا یک کانال عمده برای ارسال پول به گروه‌های افراطی در سوریه و حالا عراق هستند.»
از سوی دیگر روزنامه انگلیسی تایمز گزارش داد حامیان گروه داعش در برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس میلیون‌ها دلار را در حمایت از داعش صرف کرده و متعهد شده‌اند تا میلیون‌ها دلار دیگر را با هدف دامن زدن به بحران عراق و سوریه در اختیار تروریست‌ها قرار دهند.
تایمز تاکید کرد: گزارش‌های متعددی به شرح جزئیات این نقل‌و انتقالات مالی می‌پردازند و نشان می‌دهند که چگونه پول‌های پرداخت شده از کشورهای خلیج‌فارس به گروه‌های شورشی متعدد در سوریه، باعث انشعاب بین مخالفان رژيم اسد شد که زمینه را برای اوج‌گیری گروه‌های شورشی افراطی چون داعش همواره کرد. بسیاری از این اعانه‌دهندگان به گروه‌های میانه‌رو مخالف دولت اسد که از حمایت آمریکا برخوردارند، اعتمادی ندارند. حتی غرب هم از دادن مقادیر کافی تسلیحات به این گروه‌های میانه‌رو خودداری کرده است.