kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۵۶۷
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴

«برگزیت» بین اعضای ارشد حزب کارگر انگلیس هم شکاف انداخت

«برگزیت» پس از ایجاد شکاف در میان اعضای حزب حاکم انگلیس(محافظه‌کار)، حالا دامن حزب کارگر، بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون این کشور را هم گرفته و بین اعضای اصلی آن شکاف انداخته است.


سرویس خارجی-


«برگزیت» یا طرح «خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا» فضای سیاسی و اقتصادی انگلیس را دچار چنان تنشی کرده که تمام اروپا را به وحشت انداخته است. دیروز خبر رسیده که تنش های سیاسی این طرح علاوه بر حزب حاکم، دامن بزرگترین حزب مخالف این کشور(کارگر) را هم گرفته و اعضای این حزب به رهبری «جرمی کوربین»، نیز به اختلاف خورده اند.
مدت زمانی است که میان «جرمی کوربین»، رئیس حزب کارگر، و «تام واتسون»، معاون این حزب، اختلاف «اساسی» آغاز شده است. «واتسون» به عنوان طرفدار سیاست حفظ بریتانیا در اتحادیه اروپا شناخته می‌شود، اما رهبر حزب با امید موفقیت در انتخابات آینده و کسب رأی بیشتر، علی‌رغم اعتقاد اولیه حزبش از ایدۀ خروج از این اتحادیه حمایت می‌کند. اعضای جنبش «مونتوم» که همه از طرفداران جدی سیاست‌های «جرمی کوربین» در حزب کارگر محسوب می‌شوند، از موضع گیری‌های «تام واتسون» دربارۀ برگزیت عصبانی هستند و به همین دلیل تلاش دارند او را حذف کنند که البته با مداخلۀ «جرمی کوربین»، «تام واتسون» از این تلاش، رهایی یافت. البته باید افزود که شنبه شب «اندرو فیشر» از دستیاران ویژه رئیس این حزب و نویسنده آخرین مرام‌نامه این حزب نیز استعفای خودش را اعلام کرد.
همه این‌ها در حالی است که حزب کارگر گفته بود توانایی حل مسئله برگزیت را در یک بازه زمانی 6 ماهه دارد. به گزارش رویترز، این حزب وعده داده بود که در صورت به دست گرفتن قدرت در سه ماه به یک «توافق معقول» برای خروج از اتحادیه اروپا دست ‌یابد و سپس در سه ماه بعدی همه‌پرسی دومی را برای قبول این توافق یا ماندن در اتحادیه اروپا برگزار کند.
اما گویا این حزب پیش از آن که به قدرت برسد و معمای «برگزیت» را حل کند، خودش دارد در مصائب «برگزیت» حل می‌شود. البته برای داوری نهایی زود است و باید منتظر ماند و دید تصمیمات واکنش‌های بعدی حزب کارگر چگونه خواهد بود.