kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
موسسه تحقیقات صلح استکهلم:

کلاهک‌های هسته‌ای کره شمالی در سال 2020 2 برابر می‌شود

یک موسسه تحقیقاتی مستقر در سوئد، «بر اساس مستنداتی» پیش‌بینی کرده کلاهک‌های هسته‌ای کره‌شمالی در سال 2020 میلادی، دو برابر خواهد شد.

موسسه تحقیقات بین‌المللی «صلح استکهلم» طی گزارشی از توانمندی‌های هسته‌ای کره شمالی، نوشته، «کره شمالی می‌تواند تا سال آینده زرادخانه کلاهک هسته‌ای خود را دو برابر کند». «دن اسمیت» پژوهشگر این موسسه همچنین پیش‌بینی کرده که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای پیونگ یانگ تا سال ۲۰۲۰ به ۳۰ تا ۴۰ کلاهک برسد. اسمیت این را هم گفت که: «واشنگتن و پیونگ یانگ قبل از هر چیز باید در مورد چگونگی تعریف شرایط توافق کنند. تعریف غیر هسته‌ای کردن مسئله مهمی است که باید روی آن کار شود، زیرا نه تنها یک مسئله فنی بلکه یک مسئله بسیار حساس سیاسی است».
گفتنی است، پیشروی هسته‌ای کره شمالی در حالی به سرعت روی می‌دهد که «کیم جونگ اون» رهبر این کشور، شخصاً با ترامپ در سه نوبت مذاکرات مفصلی را انجام داده هرچند که ظاهرا نتیجه قابل ملاحظه‌ای نداشته است. پیونگ یانگ طی دو ماه گذشته بیش از 10 نوبت آزمایش‌های موشکی متنوعی را انجام داده است. آنها همچنین از موشک‌اندازهای غول پیکری طی روزهای قبل پرده برداری کردند. رهبر کره شمالی در حاشیه این تست‌های موشکی بارها اعلام کرده که آمریکا‌هایی برخلاف ژست دیپلماتیکی که از خود نشان می‌دهند به روح مذاکرات پایبند نیستند. پیونگ یانگ بارها طی بیانیه‌های تندی رزمایش‌های مشترک آمریکا با کره جنوبی آن هم در جوار مرزهای خود را هم شدیدا محکوم کرده است. دیروز خبر رسید که « دیوید استیلول» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و اقیانوسیه گفته واشنگتن آماده از سرگیری مذاکرات خلع سلاح با کره شمالی است اما لغو تحریمی در کار نخواهد بود، و رژیم تحریم‌ها حفظ خواهند شد. همین ادبیات، مهم‌ترین دلیل کره شمالی برای ادامه راه هسته‌ای خود عنوان شده است.