kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۲۷۱
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰

رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی 27 بار دروغ گفت

سامانه حقیقت‌یاب شبکه «سی‌ان‌ان» نشان می‌دهد رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی اخیر خود در «نیومکزیکو» ۲۷ ادعای دروغین به زبان آورده است.

با فعال شدن سیستم راستی‌آزمایی برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله شبکه «سی ان ان» و روزنامه «واشنگتن‌پست»، اظهارات دروغین و گمراه‌کننده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بسیار سریع مورد رصد قرار می‌گیرد و هر چند وقت یک بار این رسانه‌ها آمار خیره‌کننده‌ای از تعداد دروغ‌های ترامپ را منتشر می‌کنند.
واشنگتن پست نیز بارها به سونامی دروغ‌های ترامپ پرداخته و مثلا در تاریخ 5 اوت(15 مرداد ماه امسال) اعلام کرده ترامپ در یک بازه زمانی دو و نیم ساله (928 روز)، حدود 12 هزار و 19دروغ یا ادعای گمراه‌کننده مطرح کرده است. بر اساس گزارش واشنگتن پست ترامپ از آغاز ریاست‌جمهوری خود به طور متوسط روزانه 13 ادعای دروغین مطرح کرده است.
شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز که در مورد ترامپ سامانه راستی آزمایی به راه‌انداخته در جدیدترین گزارش خود در همین زمینه نوشته، رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه شب به مدت ۹۵ دقیقه در یکی از ستاد‌های انتخاباتی‌اش در نیومکزیکو سخنرانی کرد و در این بازه زمانی دست‌کم ۲۷ ادعای دروغین مطرح کرد. ترامپ بیشتر این ادعا‌های دروغین را در چند ماه اخیر تکرار کرده بود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه گزارش سی ان ان آمده: «ترامپ در این سخنرانی اعلام کرد ونزوئلا ۱۵ سال پیش یکی از ثروتمندترین کشور‌ها بوده است. این درحالی است که چنین مسئله‌ای حقیقت ندارد و ونزوئلا در سال ۲۰۰۴ در رتبه شصت و هفتمین کشور ثروتمند جهان قرار داشت». رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اعلام کرده دموکرات‌ها خواهان «مرز‌های باز» هستند. این درحالی است که حتی نامزد‌های دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از جمله الیزابت وارن و هولیان کاسترو هم به صورت کامل از مهاجرت بدون محدودیت به آمریکا حمایت نکرده‌اند. وی در این سخنرانی تأکید کرد تحقیقات رابرت مولر، بازپرس ویژه تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا ۴۰ میلیون دلار هزینه داشته است. این در حالی است که این رقم ۳۲ میلیون دلار بوده است.
ترامپ درباره صنعت انرژی کشورش هم مدعی شد که آمریکا یک کشور مستقل است و یکی از صادرکنندگان کامل انرژی است. این درحالی است که بر اساس پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور در سال آینده «ممکن است» به یکی از صادرکنندگان کامل انرژی تبدیل شود.رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفته که نرخ بیکاری زنان به کمترین سطح در ۷۱ سال اخیر رسیده است. اما او باز هم اغراق کرد و بر اساس آمار‌ها این رقم درستی نیست. سی ان ان در پایان گزارش خود نوشته: «آمار‌ها و نظرسنجی‌های اخیر حاکی از آن است که دونالد ترامپ با گذشت زمان غیرقابل اعتمادتر شده است. وی در سال ۲۰۱۷ روزانه ۲.۹ ادعای دروغین به زبان آورده بود؛ اما از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ روزانه ۸.۳ ادعای دروغین مطرح کرده است».
یک اخراجی دیگر
خبر دیگر از آمریکا اینکه ترامپ یک نفر دیگر را از از کاخ سفید اخراج کرد تا اخراجی‌های دولت وی به رقم 45 نفر برسد. روزنامه «نیویورک‌تایمز» در این باره نوشته، دونالد ترامپ، «جان میتنیک» مشاور عمومی وزارت امنیت داخلی آمریکا را هم اخراج کرد. سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا ضمن تایید خبر اخراج میتنیک، گفته: «ما از جان به خاطر خدماتش تشکر می‌کنیم و برای او آرزوی موفقیت داریم». «جان بولتون» آخرین مقامی بود که پیش از میتنیک، به طرز مفتضحانه‌ای از سوی ترامپ اخراج شد.