kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۹۹۲
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
رئیس‌سازمان امور مالیاتی اعلام کرد

فرار مالیاتی 1000 میلیاردی پزشکان غیردولتی

رئیس‌سازمان امور مالیاتی، رقم مالیاتی قشر پزشکان غیردولتی را حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد در حالی که این قشر تنها حدود ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات می‌دهند.




به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امیدعلی پارسا با حضور در یک برنامه تلویزیونی با‌اشاره به اینکه از روز یکشنبه فراخوان ۱۵ گروه که ۵۰ صنف را در بر می‌گیرد در روزنامه‌های رسمی اعلام شده است،اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۹، صنوفی مانند وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی، مشاوران املاک و مشاوران خانواده، رستوران‌ها، مراکز اقامتی و غیره باید تبادلات مالی خود را با کارت خوان‌های سازمان امور مالیاتی انجام دهند.
وی درباره وضعیت دریافت مالیات از پزشکان هم گفت: فقط یک ربع ساعت عزم و اراده می‌خواهد که پزشکان به سامانه امور مالیاتی متصل شوند و ثبت‌نام کنند، تاکنون حدود ۲۰ درصد (۱۵ هزار نفر) به سامانه متصل شده‌اند، اما انتظار ما بیش از این ارقام است.
رئیس‌سازمان امور مالیاتی کشور رقم مالیاتی قشر پزشکان غیردولتی را حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از این رقم پرداخت می‌شود و مابقی را می‌توان فرار مالیاتی محسوب کرد.
پارسا گفت: مطابق مر قانون کسانی که به قانون تمکین نکنند مشمول مجموعه مجازات‌هایی خواهند شد، بنابراین این مجازات‌ها به قدری سنگین است که به نفع کسی نیست که بخواهد از مالیات فرار کند.  
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این برنامه تلویزیونی با‌اشاره به تکلیف قانونگذار بر نصب پایانه فروشگاهی در مطب پزشکان به منظور دریافت مالیات گفت: بخش قابل توجهی از صنف پزشکان ما درآمد‌هایی دارند که در هیچ کجا ارزیابی نمی‌شود.
سید فرید موسوی افزود: برخی از فعالان این حوزه پزشکان شریفی هستند که در مناطق محروم خدمت می‌کنند و بخشی دیگر از فعالان این حوزه به بدیهی‌ترین وظیفه شهروندی خود عمل نمی‌کنند.
وی با‌اشاره به اینکه امروز حجت بر تمام دستگاه‌های حاکمیتی تمام شده است ادامه داد: باید با افرادی که تمکین نکنند و به وظیفه خود عمل نکرده باشندبرخورد کنیم.
به گفته این نماینده مجلس، در تهران از ۲۰ هزار پرونده، حدود ۱۱ هزار پزشک خود اظهاری کردند.
موسوی با اظهار تأسف از اینکه وزارت بهداشت همکاری لازم را با سازمان امور مالیاتی ندارد، تصریح کرد: از ۱۱ هزار نفری که خود اظهاری کرده‌اند حدود ۵۰۰ نفر درآمد‌های بالایی داشته‌اند.
مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و برون سپاری سازمان امور مالیاتی هم گفته است: براساس بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸، صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ جاری بوده‌اند.
به گزارش ایسنا، علی رستم‌پور یادآور شد: شهروندان در صورت مراجعه به محل کار صاحبان مشاغل مذکور و عدم نصب و استفاده آنان از پایانه فروش، مراتب را با شماره تلفن ۱۵۲۶ به سازمان امور مالیاتی کشور اطلاع دهند.