kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۹۵۹
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲

کوتاه از شهرستان‌ها



افتتاح 6 پروژه میراث فرهنگی
سرویس شهرستان‌‌ها: سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرخه گفت: به مناسبت هفته دولت، 6 پروژه در حوزه‌‌های میراث فرهنگی و سرمایه‌گذاری به صورت همزمان و از طریق سیستم ویدئو کنفرانس در سرخه افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان، «بهمن اخلاقی» افزود: این پروژه‌ها شامل مرمت امامزاده شیخین روستای ایج، سنگ فرش معبر شهید ایمانی نسب، محوطه‌سازی کاروانسرای لاسجرد و آب‌‌انبار سرخه، ساخت و ایجاد سرویس بهداشتی روستای بیابانک و خانه حشمت الشکر است.
وی از رونمایی از آثار معنوی ناملموس شهرستان سرخه شامل خرسک بافی افتر، نان چپاتین سرخه، غذای قلیه حربزه لاسجرد، غذای دوکنا سرخه، کلوچه و نان فتیر افتری، کلوچه غربال‌سری ساده و گردویی افتر، نان دل دوکر- پنیر دو کرد و آرشوو دو کرد افتری با حضور استاندار سمنان و جمعی از مسئولان خبر داد.
8 پروژه عمرانی بهره‌برداری شد
سرویس شهرستان‌ها: پروژه‌های عمرانی شهرستان دامغان، هشت پروژه عمرانی برق‌رسانی با حضور استاندار و جمعی از مسئولین افتتاح شدند.
طرح احداث 420 متر شبکه روشنایی معابر در روستای بخش‌‌آباد با اعتبار 384 میلیون ریال طرح تقویت ترانس‌های سطح شهرستان با ظرفیت یک هزار کیلوولت آمپر جهت تامین برق متقاضیان به مبلغ یک میلیارد و 797 میلیون ریال به بهره‌برداری رسیدند.
طرح بهینه‌سازی شبکه توزیع برق و نصب چهار دستگاه پست زمینی در نقاط مختلف این شهرستان با هزینه 889 میلیون ریال و طرح توسعه شبکه فشار ضعیف شهر دیباج با اعتبار 229 میلیون ریال، از جمله پروژه‌هایی است که در هفته دولت افتتاح شدند.
طرح نصب هشت ست کات اوت واقع در فرعی‌های فیدر جاوید به مبلغ یک میلیارد و دو میلیون ریال و طرح جا به جایی و رفع حریم شبکه در سطح شهرستان، با هزینه 799 میلیون ریال، از دیگر طرح‌های افتتاح شده به شمار می‌رود.
طرح تعویض 10 دستگاه کنتور غیر دیماندی طرح فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی(فهام) به مبلغ 205 میلیون ریال و طرح بهسازی یک هزار و 250 انشعاب تکفاز و سه فاز و نصب 300 انشعاب و لوازم اندازه‌گیری با اعتبار سه میلیارد و 208 میلیون ریال در این شهرستان بهره‌برداری گردیدند.
لازم به ذکر است: به منظور افتتاح این تعداد از پروژه‌‌های قید شده، مبلغ هشت میلیارد و 513 میلیون ریال سرمایه‌گذاری شده است.
مدیریت سبز آرامستان
کرج- خبرنگار کیهان: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز گفت: اقدامات سازمان آرامستان‌های شهرداری کرج در حوزه مدیریت سبز می‌تواند به الگویی برای سایر ادارات استان و کشور تبدیل شود.
فردین حکیمی با اشاره به توسعه مدیریت سبز در آرامستان بهشت سکینه(س) اظهار کرد: ایجاد نیروگاه مقیاس کوچک خورشیدی در راستای به کارگیری انرژی‌های پاک، جمع‌آوری آب‌های سطحی و استفاده دوباره از آب باران، استفاده از خودروهای برقی در محوطه سازمان، مدیریت مصرف کاغذ با راه‌اندازی پنل‌های الکترونیکی اطلاع‌رسانی، بهر‌ه‌گیری از سیستم اتوکلاو در راستای بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی، توجه ویژه به مدیریت منابع آب، به روز رسانی تصفیه‌خانه‌ جهت استفاده مجدد آب و همچنین جمع‌آوری مکانیزه پسماندها بخشی از این اقدامات بوده است.
وی افزود: انتظار می‌رود تمامی دستگاه‌های اجرایی با الگوبرداری از این سازمان به سمت تحقق مدیریت سبز حرکت کنند.
ثبت 9 اثر طبیعی آثار ملی
ساری- خبرنگار کیهان: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از ثبت 9 اثر طبیعی مازندران در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.
سیف‌الله فرزانه گفت: آبشار و دره کانیونی شرشری بهشهر، غار گل زرد آمل، آبشار آب مراد لاسم آمل، رویشگاه سوسن چلچراغ روستای اطاقسی بابل، درخت بلوط کهنسال روستای گاو زن محله بابل، درخت گردوی کهنسال روستای غلامی بهشهر، چنار کهنسال روستای تیل نو گلوگاه، درختان بلوط کهنسال روستای نفت چال سوادکوه شمالی و درخت داغداغان کهنسال امام علی گلوگاه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
تامین پروتئین ضد آفت مگس
* 100 تن پروتئین برای مبارزه با آفات مگس میوه مدیترانه‌ای باغ‌های مرکبات تامین شده است.
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در استان‌های گیلان و کرمان و برخی از استان‌های گرمسیری که کشت مرکبات در آن انجام می‌شود آفت میوه مگس مدیترانه‌ای مشاهده شده است.
علی‌مراد سرافرازی با بیان این‌که به دلیل تحریم‌ها امکان واردات محلول و طعمه‌های پروتئینی به کشور وجود ندارد، گفت: یک شرکت دانش بنیان در کشور اقدام به تولید محلول‌ها کرده و نیاز کشور از این محصول برطرف شده است.
وی نیاز سالانه به مصرف پروتئین هیدرولیزات برای مبارزه با آفات را 70 تن اعلام کرد و افزود: شرکت‌های داخلی تا ظرفیت 100 تن توانایی تولید این مواد پروتئینی که جلب‌کننده مگس میوه است را دارد. معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور افزود: 60 درصد مدیریت آفت، جمع‌آوری میوه‌های باقیمانده روی درخت است که سبب بروز خسارت برای سال‌های آینده خواهد شد.
افتتاح 12 استخر ورزشی
همدان- خبرنگار کیهان: مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان از افتتاح 2 استخر ورزشی همزمان با هفته دولت خبر داد و گفت: 10 استخر در استان به بخش خصوصی واگذار شده بود که با پیگیری به آموزش و پرورش بازگردانده شد. محمد پورداود گفت: موضوع مدرسه محوری یکی از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش است.وی با اشاره به این‌که قریب به نیمی از مدارس استان در زمینه حیات پویا فعالیت می‌کنند افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به ورزش و سلامت دانش‌آموزان توجه شده است.
تولید سالانه 50 هزار تن شیر
ساری- خبرنگار کیهان: شهرستان ساری با تولید سالانه 50 هزار تن شیر 6 هزار و 258 تن گوشت قرمز به عنوان قطب تولید فرآورده‌های دامی استان شناخته شده است.
مدیر جهاد کشاورزی ساری با اشاره به جایگاه خاص سبوس در تغذیه دام به علت پروتئین با کیفیت بالا و فسفر زیاد آن، اظهار کرد: کمبود فسفر علوفه در خوراک علوفه‌خواران با مصرف سبوس می‌تواند جبران شود. سبوس به علت داشتن کربوهیدرات به عنوان یک منبع تامین انرژی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. رضا پورفلاح افزود: در پنج ماه نخست امسال، دو هزار و 634 تن سبوس بین دامداران در این شهرستان توزیع شد. وی با بیان این‌که کنسانتره پروتئین سبوس به عنوان منبع خوب پروتئینی دارای کیفیت مناسب و به عنوان مکمل غذایی در غذای دام قابل استفاده است، اضافه کرد: از این مقدار سبوس گندم یارانه‌ای توزیع‌ شده، 729 تن سهم کارخانه خوراک دام مازندران برای تولید خوراک دام اختصاص داده شده است.