kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۰۸۸
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲
معاون وزیر صنعت:

21درصد واحدهای تولیدی در رکود هستند

در شرایطی که سال جاری با عنوان سال رونق تولید نام‌گذاری شده، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از رکود در 21 درصد واحدهای تولیدی (معادل 16 هزار واحد) خبر داده است.




به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن صالحی‌نیا در همایش گرامیداشت روز حمایت از صنایع کوچک در شهرک صنعتی شماره چهار اهواز اظهار داشت: در گذشته برای تأمین تجهیزات صنایع بزرگ باید با کشورهای خارجی مذاکره می‌کردیم، اما اکنون به مرحله‌ای در بخش صنایع کوچک رسیده‌ایم که تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنایع بزرگ را تأمین می‌کنند.
وی افزود: بخش اعظمی از صنایع بزرگ کشور در زنجیره تأمین خود از واحدها و صنایع کوچک استفاده می‌کنند و این مسئله نشان دهنده جایگاه این صنایع است. امروز صنایع کوچک در سه زمینه نقش‌آفرین هستند. یک زمینه که این صنایع در آن فعال هستند، بحث تأمین نیازهای بومی است که بخشی از این صنایع خرد در این راستا فعالیت می‌کنند.
رئیس‌هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: امروز این واحدها در سطح عمومی بازار، دارای بازار مناسبی هستند و اگر شرایط تولید برای این واحدها فراهم شود، می‌توانند حتی در سطحی فراتر از بازارهای داخلی فعالیت کنند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: سیاست محوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، ساخت داخل و توجه به این مسئله است و در این زمینه محدودیت‌هایی نیز برای بحث واردات لحاظ شده است. بر اساس این سیاست‌ها به شرکت‌های بزرگ ابلاغ شده تا از ظرفیت صنایع کوچک استفاده شود.
صالحی‌نیا با‌اشاره به تنوع خوشه‌های صنعتی در کشور اضافه کرد: یکصد نوع خوشه صنعتی در کشور وجود دارد و مطالعات 300 خوشه صنعتی دیگر نیز درحال انجام است. بانک‌ها درحال تأمین تسهیلات هستند، اما این بخش نیز با محدودیت‌هایی مواجه است که کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید باید به این مشکلات رسیدگی نمایند.
این مقام مسئول ادامه داد: ۸۰ هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد که ۴۴ هزار واحد آنها در شهرک‌های صنعتی فعال و ۲۱ درصد از این واحدهای تولیدی دچار رکود هستند.
گفتنی است، با توجه به اینکه سال جاری به عنوان سال رونق تولید نام گذاری شده، انتظار می‌رود حداقل وضع واحدهای تولیدی بگونه‌ای نباشد که حدود 16 هزار بنگاه (معادل 21 درصد کل بنگاه ها) در رکود باشند. متاسفانه پیش‌بینی‌های مجامع بین‌المللی از رشد اقتصادی ایران در سال جاری هم منفی می‌باشد که عزم جدی مسئولان برای حمایت واقعی از تولید را می‌طلبد.