kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۸۹۲
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
یک مسئول خبر داد

سودجویی واردکنندگان لوازم التحریر، علت ورشکستگی نوشت‌افزارایرانی

رئیس‌اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار گفت: سودجویی واردکنندگان و ادامه نیافتن کارتون‌های جذاب داخلی، تولیدکنندگان لوازم التحریر با نماد ایرانی را ورشکسته کرد.




موسی فرزانیان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درخصوص اقدامات انجام‌شده برای عرضه لوازم‌ التحریر دانش‌آموزی با کاراکترهای ایرانی اظهار کرد: امسال و سال گذشته جلساتی را با بسیج اصناف و اداره اماکن برگزار کردیم و تعداد دفاتر، کیف و لوازم‌ التحریر با نمادهای خارجی به‌ شدت در سطح عرضه کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه در موضوع استفاده از شخصیت‌های انیمیشین‌های خارجی تنها نباید نگاه‌ها را به تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محدود کرد، گفت: در چند سال گذشته با ورود کاراکترهای «دارا و سارا» و حمایت‌های انجام گرفته از طریق تمام دستگاه‌ها، شاهد بودیم که این کاراکترهای ایرانی به‌قدری برای کودکان و نوجوانان جذاب شده بود، که 70 درصد بازار لوازم التحریر دانش‌آموزی را در اختیار گرفت و تولید دفاتر مشق، کیف و سایر این اقلام با تصویر دارا و سارا به‌قدری سودآور بود که تولیدکنندگان کشور به هیچ وجه حاضر نبودند کاراکترهای دیگری حتی باربی را روی تولیداتشان چاپ کنند.
رئیس‌اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار افزود: اما برخی سودجویی‌ها باعث شد تا نگاه مردم تغییر کند. به‌عنوان مثال، برخی از واردکنندگان اقدام به سفارش تولید لوازم التحریر دانش‌آموزی با نماد دارا و سارا به تولیدکنندگان چینی دادند و حجم زیادی از این تولیدات بی‌کیفیت را با این نمادها به بازار عرضه کردند. همین کیفیت پایین باعث شد تا استقبال خانواده‌ها و خریداران، نسبت به خرید اقلام با نماد دارا و سارا کم‌رنگ شود.
فرزانیان با بیان اینکه در چند سال گذشته و پس از کاراکترهای «دارا و سارا»، آنچنان کاراکتر جذاب دیگری از سوی رسانه‌ها به کودکان و نوجوانان کشور معرفی نشده است، ادامه داد: گرچه در حوزه تولیدات سینمایی، شخصیت‌هایی مثل فیل‌شاه ساخته شدند؛ ولی شخصیت فیل‌شاه تنها در یک فیلم سینمایی شکل گرفت و دیگر خبری از ادامه آن نشد. در حالی‌که کاراکترهای خارجی مثل باربی، در ده‌ها فیلم سینمایی، کارتون و تیزرهای تبلیغاتی استفاده شدند و همین تبلیغات دامنه‌دار باعث شد تا این کاراکترها در ذهن کودکان بنشیند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا شخصیت‌های شکرستان نتوانستند در بازار لوازم التحریر موفق باشند، گفت: سه چهار سال پیش، شخصیت‌های شکرستان عرضه شدند و در اوایل کار، آن‌قدر برای کودکان جذاب بودند که بسیاری از تولیدکنندگان به سمت تولید محصولاتی با استفاده از این نمادها رفتند؛ ولی با توجه به اینکه این برند در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود و حتی تولیدکنندگان حاضر شدند هزینه‌های زیادی بابت حق کپی‌رایت به کانون پرورش فکری پرداخت کنند، اما به دلیل ادامه‌دار نبودن تبلیغات این برند توسط کانون و رسانه‌ها، این استقبال مردمی فروکش کرد و تولیدکنندگان بسیاری ورشکسته شدند.
گفتنی است، با همکاری آموزش و پرورش، اصناف، صداوسیما و وزارت ارشاد می‌توان لوازم التحریر تولید داخل را با استفاده از شخصیت‌های مجموعه‌های شکرستان، کلاه قرمزی، جناب خان، عمو پورنگ و دیگر نمادهای جذاب ایرانی، به بازار عرضه کرد.