kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۸۹۰
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
وزیر جهاد کشاورزی:

قیمت گندم وارداتی ارزان‌تر از تولید داخلی نیست

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در زمینه گندم انتقاداتی مطرح می‌شود که چرا این محصول را تولید می‌کنیم زیرا با قیمت ارزان‌تر می‌توانیم آن را وارد کنیم در حالی که این موضوع، درست نیست.




به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمود حجتی در برنامه نگاه یک سیما، با‌اشاره به تولید گندم، تصریح کرد: انتقاداتی مطرح می‌شود که چرا گندم تولید می‌کنیم زیرا با قیمت ارزان‌تر می‌توانیم آن را وارد کنیم در حالی که این موضوع، درست نیست. ضمن اینکه اکثر کشورها به محصولات راهبردی، یارانه اختصاص می‌دهند از جمله ترکیه حدود 15 میلیارد دلار در بخش کشاورزی یارانه می‌پردازد و آمریکا حدود 100 میلیارد دلار و اروپا حدود 200 میلیارد یورو یارانه می‌پردازند.
وی با بیان اینکه امسال در تولید گندم خودکفا هستیم، افزود: بر اساس آمار و ارزیابی‌ها، امسال بیش از نیاز کشور، گندم تولید کردیم. پیش‌بینی ما این بود که امسال حدود یک تا یک و نیم میلیون تن بیشتر از نیاز کشور تولید می‌کنیم و کسری پارسال جبران می‌شود زیرا امسال دو برابر پارسال بارندگی داشتیم.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: دولت گندم را امسال با قیمت 1700 تومان خواهد خرید و 70 هزار نانوا، گندم را با قیمت 660 تومان و آزادپزها هم حدود 900 تا 950 تومان ، تحویل می‌گیرند.
حجتی با بیان اینکه کشورمان در زمینه روغن و دانه‌های روغنی و کنجاله وابسته است، افزود: در چند سال گذشته، در مورد محصولاتی مانند روغن رشد خوبی داشته ایم اما تا خودکفایی فاصله زیادی داریم. خودکفایی در این زمینه از شش درصد به حدود 16 درصد رسیده است. طرح توسعه کلزا را هم در دست اجرا داریم، ضمن اینکه بیش از 40 درصد افزایش تولید پنبه نسبت به پارسال خواهیم داشت.
وی به جهش قیمت ارز و اثر منفی آن بر روی کالاهای کشاورزی‌اشاره کرد و ادامه داد: محصولات کشاورزی و دام و طیور داخلی با توجه به قیمت جهانی، اکنون با ارز شش تا هفت هزار تومان تولید می‌شود. به عنوان مثال مرغ اگر بر اساس ارز نیمایی محاسبه و از خارج وارد شود قیمت آن حدود 25 تا 26 هزار تومان می‌شود. در حالیکه قیمت مرغ در بازار باید 12 هزار و 900 تومان عرضه شود نه 14 هزار تومان.
وزیر جهاد کشاورزی درباره کشت گلخانه‌ای هم گفت: پارسال حدود سه هزار هکتار رشد عرصه گلخانه‌ای داشتیم و امسال پیش‌بینی می‌کنیم که حدود 5500 هکتار به این میزان اضافه کنیم، چرا که باید حدود 50 تا 60 هزار هکتار گلخانه داشته باشیم. ضمن اینکه در پنج سال گذشته بیش از یک میلیون هکتار سیستم‌های نوین آبیاری را اجرا کردیم.
حجتی با بیان اینکه خسارت سیل زدگان تأمین شده و به حساب استان‌ها واریز شده است، ادامه داد: دولت برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی حدود 1500 میلیارد تومان بودجه اختصاص می‌دهد که این رقم کم است.