kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۸۸۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
رئیس مرکز ملی فرش ایران:

بیمه قالی‌بافان در سال جاری هنوز تخصیص نیافته است

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به 3 برابر شدن بودجه بیمه قالیبافان برای سال 98، اعلام کرد مجلس بودجه اختصاص یافته برای بیمه قالیبافان را به دولت ابلاغ کرده است، اما هنوز تخصیصی انجام نشده است.




به گزارش خبرگزاری فارس، فرشته دست پاک در نشست خبری برنامه‌های مرکز ملی فرش دستباف ایران اظهار داشت: دو میلیون نفر در حوزه فرش دستباف فعالیت می کنند و با کمترین سرمایه گذاری در این بخش می توان ارزش افزوده ایجاد کرد.
وی افزود: در بودجه امسال مبلغ 1888 میلیارد ریال از سوی مجلس برای بیمه قالیبافان در نظر گرفته شد که این رقم در مقایسه با سال گذشته حدود سه برابر افزایش یافته است. مجلس شورای اسلامی بودجه اختصاص یافته برای بیمه قالیبافان را به دولت ابلاغ کرده است، اما هنوز با توجه به شرایط جنگ اقتصادی تخصیصی انجام نشده است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: 80 درصد از تولیدات فرش دستبافت کشور صادر می‌شود و زمانی می‌توان بر روی توسعه صادرات کار کرد که بر روی
برند سازی این صنعت کار شود. فرش دستبافت ایران بعد از نفت دومین کالای تحریمی است، به همین دلیل با توجه به تحریم شدن فرش دستبافت کشورمان صادرات 29 درصدی فرش به آمریکا را از دست داده‌ایم.
دست‌پاک اضافه کرد: ‌12 درصد از محصولات تولیدی فرش دستبافت کشورمان به آلمان صادر می‌شد که با توجه به فعال بودن اتحادیه فرش در این کشور و همچنین وجود انبارهای بزرگ فرش دستبافت در هامبورگ آلمان این میزان صادرات فرش به این کشور را حفظ کرده‌ایم.
وی افزود:‌ ‌البته مشکلات ارزی و مسائل ناشی از نقل و انتقالات مالی ناشی از تحریم‌ها بر صادرات فرش به سایر کشورها بی‌تاثیر نبوده اما به دنبال جایگزین کردن کشورهای دیگر مثل کشورهای آ س آن هستیم.
رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: بحث پیمان سپاری ارزی در صادرات فرش آسیب جدی به این بخش وارد کرد. لذا ما به دنبال آن هستیم که مدت زمان پیمان سپاری ارزی را برای فرش دستبافت افزایش دهیم، به طوری که صادرکنندگان فرش دستبافت به مدت هفت ماه فرصت دارند تا ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند البته رایزنی‌هایی انجام شده تا این مدت زمان به یک سال افزایش یابد.
به گفته وی، سه تا 3.5 میلیون متر مکعب فرش دستبافت در کشور تولید می‌شود که سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی و مباحث ارزی تولید در این بخش دچار اختلال شد، اما هم اکنون این میزان فرش در کشور تولید می‌شود.
رئیس مرکز ملی فرش ایران به واردات ابریشم از چین و پشم از نیوزیلند برای تولید فرش اشاره کرد و گفت: بالا رفتن قیمت ارز در قیمت تمام شده این کالا بی‌تاثیر نبود، اما با اقداماتی از جمله جلوگیری از صادرات پشم و ساماندهی صادرات ابریشم تا حدودی قیمت مواد اولیه را کنترل کرده‌ایم.