kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۸۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷

بازگشت محدودیت‌ها به کشمیر هند به وعده‌اش عمل نکرد

علی‌رغم وعده‌هایی که دولت هند داده بود، دیروز و در پی تظاهرات شنبه شب مسلمانان کشمیر، محدودیت‌های تردد در بخش‌های اصلی «سرینگر»، بزرگترین شهر ایالت «کشمیر و جامو» از سر گرفته شد.


سرویس خارجی-

به دنبال لغو خودمختاری این ایالت، توسط دولت هند، از روز دوشنبه 14 مرداد (5 اوت) تاکنون، دو هفته‌ای می‌شود که در منطقه کشمیر هند حکومت نظامی برقرار و راه‌های ارتباطی مردم با خارج از منطقه قطع است. دولت هند از همان ابتدا وعده داده بود محدودیت‌ها کاهش می‌یابد و راه‌ها به تدریج گشوده خواهد شد. دولت هند همچنین در روزهای اخیر کمی از این محدودیت‌ها کاسته و وعده داده بود به زودی تمام محدودیت‌ها برداشته می‌شود.
مردم کشمیر به خصوص «سرینگر» که از حکومت نظامی و حبس در منطقه به شدت ناراضی‌اند روز جمعه دست به اعتراضاتی زدند که تا شامگاه شنبه ادامه داشت. پلیس هند هم شامگاه شنبه به شهر «سرینگر» یورش برد و حداقل شش نفر از معترضان را مجروح کرد. به نوشته «رویترز» تعدادی از ساکنان این شهر می‌گویند طی دور روز گذشته افزون بر اینکه نیروهای امنیتی هندی به آنها حمله کرده یا آنان را مورد دشنام قرار‌داده‌اند، با یورش به خانه‌های آنها اموالشان را نیز تخریب کرده‌اند. این درگیری‌ها ده‌ها مجروح بر جای گذاشته است.
در پی این درگیری‌ها مقام‌های هند یکشنبه محدودیت‌های تردد در بخش‌های اصلی «سرینگر» را یک روز پس از کاهش دوباره اعلام کردند. دولت ایالتی مدعی است در دو هفته گذشته ممنوعیت آمد و شد اعلام نکرده بود اما مردم امروز از موانع متعددی که ظرف چند ساعت در این شهر برپا شد، برگردانده شدند. نیروهای امنیتی به ساکنان گفتند که ممنوعیت آمد و شد برقرار است.
دستگیری علمای شیعه
در ادامه بگیر و ببندها در کشمیر خبر رسیده نیروهای امنیتی هند دستگیری علمای شیعه را هم در دستور کار قرا داده‌اند. «علیرضا موسوی»، کارشناس مسائل حقوقی کشمیر، بنا بر گزارش فارس، در نشستی گفته: «علمای شیعه کشمیری هم توسط دولت هند بازداشت شده اند، در حالی که در گذشته این اتفاق رخ نمی‌داد.» طبق گزارش‌های تکمیلی، از آغاز ناآرامی‌های این ایالت، پلیس هند 4000 نفر را بازداشت کرده است.
خبر دیگر اینکه، بعد از چین و پاکستان، ترکیه هم به معترضین بین‌المللی وضعیت کشمیر ملحق شده و روز شنبه از سازمان ملل متحد خواسته تا در چارچوب قطعنامه‌های خود نقش فعال‌تری در حل بحران جامو و کشمیر ایفا کند.