kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۸۶۴
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷

کوتاه از سراسر جهان



انگلیس
دیلی میل: دادگاهی در لندن با درخواست پناهندگی یک شکنجه‌گر زندان‌های صدام به انگلیس، موافقت کرد. این مرد ۵۴ ساله که پزشک بوده و نام مخفف او، «ام‌ای بی» ذکر شده، به جنایت علیه بشریت و شکنجه زندانیان در دوران دیکتاتور معدوم عراق متهم است. صدام مثل بسیاری از دیکتاتورهای منطقه و جهان، تحت حمایت همه جانبه سیاسی و تسلیحاتی کشورهای غربی ، از جمله انگلیس و غرب، قرار داشته است.
سودان
القدس العربی: مردم سودان در اعتراض به حضور «عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت عربستان در خارطوم، علیه وی و رژِیم سعودی دست به تظاهرات زدند. الجبیر به دعوت نظامیان حاکم بر سودان و برای شرکت در مراسم امضای قانون اساسی جدید این کشور، به خارطوم سفر کرده بود.
مردم سودان ریاض را حامی «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سرنگون شده سودان و نظامیان حاکم کنونی در این کشور می‌دانند و علاوه بر آن، به خاطر جنایات رژیم آل‌سعود در منطقه، از این رژیم به شدت عصبانی هستند.
روسیه
ایزوستیا: ارتش روسیه پهپادهای تجسسی خود را در شهر «سواستوپل»  شبه جزیره «کریمه» مستقر کرده است. نوع پهپادهای استقرار یافته در این شهر بندری، «فورپست» و متعلق به ناوگان هوایی روسیه اعلام شده است. شبه جزیره کریمه سال 2014 و در جریان یک همه پرسی، از اوکراین جدا و به روسیه الحاق شده است.
کریمه در زمان «خروشچف» رهبر شوروی سابق، از خاک روسیه جدا و به اوکراین منضم شده بود.
عراق
فارس: «مهد تقی الآمرلی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان پارلمان عراق گفت که برخی از نمایندگان این کشور قصد دارند لایحه ممنوعیت پرواز جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا بر فراز عراق را تصویب کنند. این نماینده گفت، پرواز جنگنده‌های آمریکایی در آسمان عراق، باعث نگرانی دولت عراق و نیروهای حشد‌الشعبی است. هفته گذشته رسانه‌های عراقی از وقوع انفجار در پایگاه نظامی «الصقر» واقع در جنوب بغداد، خبر دادنده بودند. در این حادثه، یک نفر کشته و ۲۹ تن دیگر زخمی شده‌اند. پایگاه «الصقر» متعلق به سازمان حشد‌الشعبی عراق است. آمریکا در حمله به پایگاه‌های حشد‌الشعبی عراق، سابقه سیاهی دارد.
آمریکا
مهر: «رشیده طلیب» و «ایلهان عمر» دو نماینده مسلمان کنگره آمریکا، طی پیام‌های جداگانه ای، اظهار امیدواری کردند که فلسطین هرچه زودتر آزاد شود.
رشیده طلیب در پیام توئیتری خود، با اعلام اینکه ان‌شاءالله روزی فلسطین آزاد می‌شود، افزود: امیدوارم در آن روز همراه با همکار دیگرم در کنگره (یعنی ایلهان عمر) در خاک فلسطین باشم. ایلهان عمر نیز در واکنش به پیام طلیب درباره آزادی فلسطین، نوشته است: خیلی زود.