kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶

کشت پنبه در بیله‌سوار پس از سال‌ها از سرگرفته شد



 کشت محصول پنبه که سال‌ها پیش به دلایل اقتصادی در دشت مغان متوقف شده بود، امسال در این منطقه از جمله شهرستان بیله‌سوار مغان از سر گرفته شد.
 مدیر جهاد کشاورزی بیله‌سوار گفت: امسال در نخستین مرحله از کشت این محصول ۷۴۰ هکتار زمین کشاورزی زیرکشت این محصول رفت.
به گفته ربعلی جهانی، در سال‌های گذشته کشاورزان به دلیل هزینه‌های بالای تولید، مکانیزه نبودن کشت، نبود نیروی کارگری و افزایش هزینه‌های مربوط به کاشت، داشت و برداشت  تولید این محصول را در منطقه مغان متوقف کرده بودند.
وی اضافه کرد: کشت پنبه با توجه به حمایت‌های دولت و سیاست‌های ویژه درباره خرید تضمینی آن، امسال جان گرفته و  ارقام مای، لیدر، لودوز و ماکسا با میانگین متوسط عملکرد بیش از سه تن در هکتار در بیله‌سوار کاشته شده است.
وی  پیش‌بینی کرد که امسال ۲ هزار و  ۱۰۰ تن پنبه از این میزان سطح زیر کشت برداشت شود.
جهانی افزود: مباحث مربوط به اشتغالزایی، تامین مواد اولیه صنایع نساجی و کارخانجات پنبه پاک‌کنی موجود در کشور و سایر صنایع وابسته و همچنین رعایت تناوب زراعی و در نهایت حفظ و پایداری تولید از جمله‌ صرفه‌های اقتصادی مربوط به کشت پنبه است.
جهانی توان اشتغالزایی پنبه در بخش کشاورزی را 2/5 برابر سویا، چهار برابر ذرت و کلزا و ۶ برابر گندم دانسته و گفت: این محصول به دلیل مبادلات وسیع تجاری به «طلای سفید» لقب گرفته‌ و از اهمیت اقتصادی فراوانی برخوردار است.