kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۸۳۲
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
ادعای مدیران فدراسیون رد شد

شفاف‌سازی درباره مطالبات مالی فوتبال ایران از فیفا خبری از 10 میلیون دلار نیست!

در شرایطی که پیش‌تر فدراسیون فوتبال مدعی شده بود 10 میلیون دلار از فیفا طلب دارد، حالا مشخص شده که رقم دقیق این مطالبات، 5 میلیون و 735 هزار و 33 دلار است!



سرویس ورزشی-

برطرف کردن مشکلات مالی، بزرگترین دغدغه این روزهای مدیران فوتبال ایران است. این مشکلات تا آنجا پیش رفته که حتی فدراسیون نتوانسته بخشی از مطالبات سرمربی خارجی تیم ملی را برطرف کند.
شرایط موجود موجب شده که فدراسیون برای حل مشکلاتش دست به دامان دولت شود. چندی قبل مهدی تاج رئیس‌فدراسیون فوتبال با حضور در برنامه ورزش و مردم از دولت خواست 10 میلیون دلار به این فدراسیون کمک کند و در عوض پول‌های بلوکه شده در فیفا را برای خود بردارد.
تاج در این باره گفت: ما از دولت پول نمی‌خواهیم.
۱۰ میلیون دلار از فیفا طلب داریم و نمی‌توانیم بگیریم. تمام راه‌ها را هم رفته ایم. فیفا در آخرین نامه‌اش اعلام کرد نتوانستیم هیچ بانکی را قانع کنیم که پولتان را حواله کند؛ آن‌هم به خاطر تحریم‌های ناعادلانه‌ای که هست.
رقم دقیق مطالبات فدراسیون فوتبال از فیفا
دیروز اما مشخص شد که بر خلاف ادعاهای مدیران فدراسیون فوتبال، طلب این فدراسیون از فیفا 10 میلیون دلار نیست.  خبرگزاری تسنیم در مکاتباتی که با فیفا داشت دریافته که مجموع طلب فدراسیون فوتبال از فیفا 5 میلیون و 735 هزار و 33 دلار است و 2 میلیون و 254 هزار و 95 دلار سهم باشگاه‌هاست و ارتباطی به فدراسیون ندارد.
این خبرگزاری در گزارش خود آورده است: پس از مکاتبه با سخنگوی فیفا، ریز مطالبات فدراسیون فوتبال ایران از فدراسیون جهانی به شرح زیر اعلام شد:
- برنامه کمک‌های مالی سابق (FAP): یک میلیون و 47 هزار و 970 دلار
- هزینه‌های عملیاتی (Forward 1.0): چهارصدوسیزده هزار و هشتصد دلار
- بودجه پروژه‌های (Forward 1.0): یک میلیون و 273 هزار و 263 دلار
- هزینه‌های عملیاتی (Forward 2.0) برای سال 2019: یک میلیون دلار
- بودجه پروژه‌های (Forward 2.0) برای چرخه بین سال‌های 2022- 2019 پس از تصویب پروژه‌های مطروحه: 2 میلیون دلار
- مجموع بودجه عمرانی: 5 میلیون و 735 هزار و 33 دلار.
همچنین مبلغ 2.2 میلیون دلار پاداش مربوط به جام جهانی ، متعلق به باشگاه‌هایی است که بازیکنانشان در تیم ملی فوتبال ایران بودند.
چرا 10 میلیون دلار کمک می‌خواستید؟
انتشار ریز مطالبات فدراسیون فوتبال از فیفا، برخی پرسش‌ها را برای اهالی فوتبال مطرح کرده است. از جمله اینکه پاداش‌های 8میلیون دلاری فیفا بابت حضور تیم ملی در جام جهانی 2014 و 2018 و همچنین کمک‌های 1.3 میلیون دلاری بابت آماده‌سازی تیم ملی که از سوی فیفا به تیم‌های حاضر در جام جهانی پرداخت می‌شود، چگونه هزینه شده است؟ پولی که نزدیک به 20 میلیون دلار است و می‌توانست مشکلات زیادی را حل کرده و گره‌های زیادی را باز کند، اما موجودی فدراسیون از این بودجه، صفر است!
حتی اگر مسئولان فعلی فدراسیون از سرنوشت پاداش جام جهانی 2014 ابراز بی‌اطلاعی کنند یا آن را مربوط به دوره خودشان ندانند، سؤال اینجاست؛ پاداش جام جهانی و کمک فیفا برای جام جهانی 2018 که 9.3 میلیون دلار بود، چگونه هزینه شده که اکنون حتی یک سنت از آن باقی نمانده تا فدراسیون در پرداخت دستمزد ویلموتس دچار مشکل شود؟!
در صورتی که گزارش منتشر شده از سوی فیفا مورد تایید مسئولان فدراسیون است، انتظار می‌رود تاج و همکارانش بگویند که با این مقدار مطالبت از فیفا چگونه درخواست 10 میلیون دلار کمک از دولت داشتند؟!