kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۴۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۶
از سوی اندیشکده واشنگتن‌ صورت گرفت

انتشار فهرست باج‌خواهی‌های هسته‌ای آمریکا از ایران

در ادامه زیاده خواهی‌های طرف آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای رئیس اندیشکده موسسه واشنگتن در مجلس آمریکا لیست بلند بالایی از باج خواهی‌های هسته‌ای را به سناتورهای آمریکایی ارائه کرد که باید در توافق نهایی با ایران مد نظر تیم مذاکره کننده 1+5 باشند تا منافع استراتژیک آمریکا در منطقه تامین شود.
به اعتقاد کارشناسان مطالبات زیاده خواهانه طرف غربی و به خصوص آمریکایی در وین 4 و وین 5 یکی از دلایل اصلی عدم پیشرفت  مذاکرات و  شکست نگارش توافق جامع بوده است.
تبدیل راکتور آب سنگین اراک به آب سبک، توقف برنامه‌های موشکی و دفاعی ایران، اکتفای ایران به چند صد راکتور، دسترسی به دانشمندان هسته‌ای ایران و حتی کارمندان جزء تنها بخشی از این مطالبات زیاده خواهانه طرف غربی بوده است که در خلال مذاکرات اخیر در برخی خبرگزاری‌های معتبر بین‌المللی منتشر شد.
در ادامه این زیاده خواهی‌های میشل سینف، مدیرعامل اندیشکده مؤسسه واشنگتن در جلسه توجیهی در کمیته سرویس‌های مسلح مجلس آمریکا ضمن بررسی توافق هسته‌ای احتمالی با ایران و پیامدهای استراتژیک آن برای آمریکا در منطقه، مدعی شد که توافق هسته‌ای باید غیر از مسائل فنی، طیف گسترده‌ای از مسائل استراتژیک و منطقه‌ای را در برگرفته و اهداف آمریکا را در منطقه تأمین کند.
به گزارش تسنیم  وی گفت: مذاکرات هسته‌ای میان آمریکا، متحدان ما در گروه 1+5 و ایران مسائل فنی فراوانی را، از تعداد و پیشرفتگی سانتریفیوژ‌های گازی ایران گرفته تا وضعیت راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک، در برمی‌گیرد. با این حال، این یک اشتباه است که هرگونه توافق میان ایران و گروه 1+5 را توافقی صرفاً فنی تلقی کنیم، حتی اگر آمریکا ترجیح دهد چنین کند. اگر چنین توافقی به نتیجه برسد، تبعات استراتژیک عمیقی برای آمریکا و متحدان ما در خاورمیانه و فراتر از آن خواهد داشت.
رئیس اندیشکده موسسه واشنگتن  در اظهاراتی زیاده خواهانه گفت: بسیار مهم است که ایران به عنوان بخشی از هرگونه توافق هسته‌ای، ملزم به شفاف سازی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود در گذشته شود و لیستی از تمام تأسیسات، کارمندان و تحقیقات خود را- به ویژه در مورد سلاح‌های هسته‌ای- و دسترسی به آن‌ها برای بازرسان فراهم کند. این اقدام به بازرسان خط مبنایی را برای مقایسه اظهارات ایران و هرگونه اطلاعات تأمین شده توسط کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه خواهد کرد و این کار را برای ایران دشوار خواهد ساخت که برنامه‌ای مخفی را برای مقاصد تسلیحاتی به دور از چشم بازرسان اجرا کند. این همچنین به طور تعیین کننده‌ای به بازرسان کمک می‌کند تا مشخص کنند که تحقیقات تسلیحاتی ایران در گذشته به چه مرحله‌ای رسیده است و بررسی کنند که این برنامه در واقع به پایان رسیده است.
وی درباره برنامه موشکی ایران و لزوم پرداختن به  آن در خلال مذاکرات نیز گفت:  توافق میان گروه 1+5 و ایران باید برنامه هسته‌ای ایران را کاملاً در برگیرد، که تنها شامل ساخت سوخت هسته‌ای نمی‌شود بلکه  برنامه موشکی را نیز در برمی‌گیرد.
میشل سینف  مدعی شد یکی از مناقشه آمیز‌ترین مسائل در رابطه با مذاکرات هسته‌ای این است که آیا برنامه موشک‌های بالستیک ایران نیز باید در این مذاکرات گنجانده شود یا خیر. رهبر ایران تأکید کرده است که برنامه موشکی ایران در این مذاکرات جایی برای بحث ندارد؛ مقامات 1+5 با ابهام رفتار کرده‌اند. به هرحال، بدون تردید ایران باید به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای ملزم به ر‌ها کردن اجزا و عناصر برنامه موشک‌های بالستیک و پرتاب به فضا شود. توسعه برنامه موشکی، یکی از بخش‌های سه‌گانه برنامه تسلیحات هسته‌ای به همراه ساخت سوخت و ساخت تسلیحات است.
 در حالی که ایران بار‌ها اعلام کرده است که هرگز برنامه دفاعی و موشکی خود را به مذاکرات گره نخواهد زد. رئیس موسسه واشنگتن اظهار کرد: تأکید بر اینکه ایران توسعه توانمندی موشک‌های حمل بمب‌های هسته‌ای، به ویژه موشک‌های بالستیک قاره پیما، را متوقف کند، تضمین می‌کند که ایران نمی‌تواند از زمان و موقعیت به دست آمده توسط توافق هسته‌ای برای تکمیل این بخش از فعالیت هسته‌ای خود استفاده نماید. با توجه به ارزیابی‌های وزارت دفاع، ایران می‌تواند تا سال 2015 به موشک بالستیک قاره پیما دست یابد، در نتیجه، این بخشی است که دیرتر از بخش‌های دیگر تکمیل خواهد شد.
 وی در مورد مسئله تحریم ‌ها نیز که باید بر اساس توافق موقت در توافق نهایی تمامی آن‌ها برچیده شود نیز گفت: به جای درخواست از کنگره برای لغو تحریم‌‌ها به عنوان بخشی از مراحل اولیه معامله هسته‌ای، هرگونه کاهش دائمی تحریم‌ها- در مقابل ابطال تحریم‌‌ها یا آزاد‌سازی دارایی‌ها- باید در پایان دوره اجرایی در نظر گرفته شده برای این توافق صورت پذیرد. این کار زمان لازم برای ارزیابی التزام و پایبندی ایران به این معامله را هم به کنگره و هم به متحدان آمریکا در منطقه می‌دهد.