kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۴۲
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۶

افخم: هیچ مقام نظامی ایران در عراق حضور ندارد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد هیچ مقام نظامی ایران در عراق حضور ندارد و خبرسازی برخی رسانه‌ها در این خصوص صحت ندارد.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان دیروز (چهارشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر برگرداندن 130 جنگنده عراقی توسط ایران به عراق که در جنگ عراق و کویت در ایران بوده‌اند، با بیان اینکه مقامات عراقی خبر منتشر شده در این زمینه را رد کرده و آن را خبرسازی اعلام کردند، افزود: ما فراتر از مسئولان عراقی صحبتی در این زمینه نداریم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا عراق از ایران برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم درخواست کرده؟ عنوان کرد: تا این لحظه درخواستی از ناحیه عراق صورت نگرفته و اگر صورت گیرد براساس روابط با عراق و متناسب با پروتکل‌های بین‌المللی این درخواست بررسی و در مورد شکل کار تصمیم‌گیری می‌شود.
 به گزارش فارس افخم  در پاسخ به سوالی درباره حضور نیروی نظامی ایران در عراق تصریح کرد: هیچ مقام نظامی و به طور خاص سردار قاسم سلیمانی در عراق حضور ندارند و چنین اخباری صحت ندارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص حضور جان‌ کری در عراق و اقدامات ایران و رایزنی‌هایش با کشورهای منطقه برای حل بحران کنونی عراق نیز اظهار داشت: به لطف شرایط کنونی در عراق به لحاظ حضور مردمی، مرجعیت، رهبران سیاسی و مذهبی و فعالیت‌های صورت گرفته، شرایط رو به بهبود است.
وی در پاسخ  به سؤالی درباره پرداخت خسارت به انگلستان در پی ورود دانشجویان معترض به این سفارتخانه نیز گفت: موضوع خسارت پروسه دیگری است و تعیین خسارت و چگونگی پرداخت، میزان و ابعاد و جزئیات آن باید مذاکره شود و هنوز وارد این پروسه نشده‌ایم و اگر این مباحث مطرح شود درباره خسارت، شیوه و میزان آن گفت‌وگو خواهد شد.
افخم با ذکر این نکته که روابط تهران و لندن مسیر تدریجی و روال طبیعی خود را طی می‌کند، عنوان کرد: هر وقت زمانش فرا برسد کاردار غیر مقیم به کاردار مقیم تغییر وضعیت می‌دهد تا اقدامات وارد فضاهای جدیدتری شود و کار‌ها روانتر انجام شود.
 افخم درباره وضعیت نوراحمد نیکبخت دیپلمات ربوده شده ایرانی در صنعا  نیز با بیان اینکه وزارت خارجه پیگیری‌های مستمری را در این زمینه داشته و به طور خاص با مقامات یمنی و مسئولان سیاسی و امنیتی این کشور در طی سفر‌ها و ملاقات‌‌ها گفت‌وگو شده، عنوان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات حاصله از مقامات یمن، آقای نیکبخت در سلامت است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اجرای توافقنامه ژنو و بازگشت اقساط دارایی‌های بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران، نیز خاطرنشان کرد: روند ادامه دارد، البته قدری کندی بوده که بخشی از آن مرتفع شده و مسئولان وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده نیز بار‌ها به مقامات کشور از جمله وزارت نفت و ... اعلام کرده‌اند که اگر با اختلال و کندی مواجه شده‌اند سریعا به وزارت خارجه اعلام کنند تا پیگیری شود. تا الان کار به پیش رفته و مشکل جدی در این زمینه نداشتیم.