kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۷۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰

مرگ مشکوک جوان فرانسوی «نانت» را به هم ریخت/معترضان: پلیس مقصر است

در پی مرگ مشکوک یک جوان فرانسوی در حاشیه یک فستیوال موسیقی در شهر نانت، صدها معترض فرانسوی به خیابان‌ها سرازیر شدند و علیه خشونت پلیس فریاد سر دادند. معترضان می‌گویند این جوان حین فرار از دست پلیس کشته شده است.



مرگ یک جوان 24 سال فرانسوی در شهر «نانت»، حسابی این شهر را به هم ریخته است. ماجرا از دو هفته پیش آغاز شد، روز شنبه یک مرداد در حاشیه یک فستیوال موسیقی، پلیس برای پراکنده کردن مردم از گاز اشک آور استفاده کرد و بسیاری از ترس جانشان مجبور شدند تا خود را به داخل رودخانه «لوآر» پرت کنند. پس از خاموش شدن شعله درگیری‌ها، جنازه «استیو مایا کانیکو» در نزدیکی این رودخانه پیدا شد. اهالی نانت که معتقدند وی قربانی خشونت پلیس شده روز شنبه به خیابان‌های این شهر سرازیر شدند تا نسبت به خشونت پلیس فرانسه اعتراض کنند.
پلیس اما با معترضان درگیر شد و ده‌ها تن از آنها را دستگیر کرد. افسران پلیس همچنین برای متفرق ساختن معترضان، از آب پرفشار و گاز اشک آور استفاده کردند. هنوز علت اصلی مرگ این جوان به طور قطعی مشخص نشده، هرچند که اهالی نانت معتقدند که پلیس عامل این قتل بوده است.
معترضان در این راهپیمایی، تصاویر این جوان را در دست داشتند. پلیس فرانسه می‌گوید، حدود ۴۰ تن را در این اعتراضات دستگیر کرده‌ است. پلیس فرانسه علت دستگیری این افراد را حمل سلاح یا انجام اقداماتی خشونت‌آمیز عنوان کرده است! خانواده این جوان از طریق وکیل خود خواستار آرامش مردم شده‌اند تا مبادا مسیر رسیدگی به پرونده دچار اشکال شود.
گفتنی است با وجود اینکه حدود دو هفته از مرگ این جوان فرانسوی می‌گذرد، اما تصاویر وی همچنان در سطح شهر دیده می‌شود. عبارت‌هایی نظیر «استیو کجاست؟»، همچنان در نانت به چشم می‌خورد. وزیر کشور فرانسه در اظهاراتی و به منظور خاموش کردن شعله خشم معترضین، وعده داده تا به زودی درباره اقدامات پلیس شفاف‌سازی کند.