kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۵۶۲
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳
با وجود اقدامات ضد و نقیض

وزیر نفت: مشکلی برای اجرای طرح الزام کارت سوخت نیست!

در شرایطی که سه هفته مانده به موعد عرضه بنزین با استفاده از کارت سوخت، بررسی‌ها از اقدامات ضد و نقیض دولت و ابهام در شیوه اجرای آن حکایت دارد، زنگنه مدعی است که مشکلی برای اجرای این طرح وجود ندارد.



سرویس اقتصادی-

بیژن زنگنه روز گذشته پس از جلسه با وزرای نفت ایران در چهار دهه گذشته، در جمع خبرنگاران درباره طرح اعزام استفاده از کارت سوخت شخصی از 20 مردادماه اظهار کرد: «این طرح در تاریخ مقرر آغاز خواهد شد و به مرور کامل و تکمیل می‌شود و درباره ثبت‌نام‌هایی که در گذشته برای حساب‌های بانکی صورت گرفته باید بگویم که از همان ثبت‌نام‌ها استفاده می‌کنیم و هیچ نیازی به مراجعه به پلیس +10 نیست و بر اساس همان ثبت‌نام و آدرسی که مشخص شده کارت سوخت را ارسال خواهیم کرد».
وی افزود:‌ «افرادی که کارت سوخت ندارند برای مدت محدود بعد از تاریخ مقرر می‌توانند از کارت جایگاه داران استفاده کنند. و با توجه به اینکه در حال حاضر سهمیه بندی بنزین مطرح نیست مشکلی در این خصوص وجود ندارد و این طرح اکنون تنها با هدف انضباط دادن به سوخت و جمع‌آوری اطلاعات است».
گفتنی است در ماجرای راه‌اندازی کارت سوخت در دولت نهم و حذف آن در دولت یازدهم نکات بسیاری وجود داشته و حاشیه‌های آن هنوز هم ادامه دارد. کارت سوخت در چارچوب طرح سهمیه‌بندی سوخت در دولت نهم متولد شد و برکات زیادی درباره ‌اشراف اطلاعاتی بر میزان مصرف سوخت کشور، کنترل مصرف و کاهش قاچاق سوخت در پی داشت.
با این حال پس از روی کار آمدن دولت روحانی، زنگنه برخورد قهرآمیزی با این طرح ملی داشت و عملا آن را به حاشیه راند. پس از این اتفاق، مصرف سوخت در کشور هر از گاهی با رکوردشکنی جدیدی مواجه می‌شد. هر چند دولت مدعی بود که رشد اقتصادی علت افزایش مصرف سوخت است، اما کارشناسان با ذکر این نکته که رشد اقتصادی کشور در سال‌های اخیر چندان زیاد نبوده و حتی منفی شده است، تأکید می‌کردند که یکی از عوامل رشد بی‌رویه مصرف همین حذف نظام سهمیه‌بندی و کارت سوخت بوده است که در برخی موارد مصرف بنزین را به بیش از 100 میلیون لیتر در روز هم رسانده است.
علاوه‌بر این، با حذف نظام سهمیه‌بندی در کنار تثبیت دستوری قیمت بنزین و ارزان شدن آن نسبت به همسایگان، قاچاق هم بسیار سودآور شده و میزان آن تا چهل میلیون لیتر هم ذکر شده است.
عاقبت لجبازی
با این وجود مدتی است دولت در برابر‌اشتباه و لجبازی گذشته خود، بدون عذرخواهی از تصمیم‌های گذشته، ناچار به عقب‌نشینی شده است. در این بین و در ماجرای احیای کارت سوخت نیز اتفاقات ضد و نقیضی رخ می‌دهد.
زنگنه با تأکید بر اینکه «در حال حاضر سهمیه بندی بنزین مطرح نیست» گفته است: «این طرح اکنون تنها با هدف انضباط دادن به سوخت و جمع‌آوری اطلاعات است». باید به وزیر نفت یادآوری کرد که طرحی با این همه ظرفیت برای کنترل مصرف و قاچاق، نباید به «انضباط دادن» و «جمع‌آوری اطلاعات» محدود شود و دولت باید دست از لجبازی گذشته بردارد و این طرح موفق را بی‌کم و کاست و هر چه سریعتر اجرا کند. هر روز تأخیر در اجرای کامل این طرح، به کشور هزینه تحمیل می‌کند و نباید هزینه لجبازی و تصمیمات‌اشتباه وزارت نفت را مردم بپردازند.
همچنین برخی از مردم که دارای خودروهای قدیمی هستند هم در گفت‌وگو با کیهان عنوان می‌کنند که دچار مشکل و سردرگمی شده‌اند. این افراد می‌گویند که خودروهای ما کارت سوخت ندارد و با قیمت‌های نجومی خودرو هم قادر به خرید خودرو جدیدی نیستند، بدون پیش‌بینی این مشکلات، چگونه آقای زنگنه با قوت اعلام می‌کند که طرح کارت سوخت در موعد خود اجرا می‌شود.
علاوه‌بر این در شرایطی که وزارت نفت پیش از این مدعی بود مردم می‌توانند از کارت بانکی خود به عنوان کارت سوخت استفاده نمایند، اما هفته گذشته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که اتصال کارت بانکی به کارت سوخت اجرایی نمی‌شود و کارت بانکی زمانی قابلیت اجرایی دارد که سهمیه‌بندی اعمال شود و در حال حاضر نیز برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی بنزین وجود ندارد. این تصمیم هم مردم را سردرگم کرده است.
در این بین برخی مخاطبان کیهان در گفت‌وگو با روزنامه، از تصمیم‌های لحظه‌ای دولت انتقاد کردند و گفتند که «چرا دولت ابتدا می‌گوید بیایید کارت بانکی خود را به عنوان کارت سوخت ثبت کنید، ولی دوباره از این طرح عقب‌نشینی می‌کند؟ مردم برای این کارها وقت گذاشته‌اند و این برخوردهای غیرکارشناسی دولت باعث بی‌اعتمادی می‌شود».
همچنین بررسی میدانی از برخی جایگاه‌های عرضه بنزین در نقاط مختلف سطح کلان‌شهر تهران نشان می‌دهد که هنوز اعلام رسمی به جایگاه‌های عرضه سوخت درخصوص برنامه دولت نشده و جایگاه‌داران فقط می‌دانند که از 20 مردادماه قرار است استفاده از کارت سوخت شخصی الزام‌آور شود، ولی برای هیچ‌کس مشخص نیست با چه‌ابزاری این اتفاق خواهد افتاد.
برخی متصدیان جایگاه‌های عرضه سوخت عنوان کردند که هیچ رخداد متفاوتی نسبت به وضعیت فعلی، اتفاق نمی‌افتد. برخی از سناریوی تفاوت نرخ بنزین بین سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی و سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌دار خبر دادند و برخی نیز عنوان کردند که قرار است یکی دو روز مانده به 20 مرداد، دولت جزئیات سناریوی خود را برای الزام‌آور کردن استفاده از کارت سوخت شخصی اعلام کند.