kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۱۹۴
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
با رای نمایندگان مجلس

دو فوریت طرح الزام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به حذف سود و جریمه مضاعف تصویب شد

دو فوریت طرح الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه به تصویب نمایندگان رسید، بحرینی طراح این طرح در این رابطه گفت: بانک‌ها باید پشتوانه تولید و تولیدکننده باشند اما برخی بانک‌ها عملکردشان به‌گونه‌ای است که تولیدکنندگان را مستأصل کرده است.

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد. انتخاب سه نفر به‌عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان در دستور کار قرار گرفت.
در جلسه علنی دیروز و پس از اعلام انتخاب «محمد دهقان، طحان نظیف و صادقی مقدم» به‌عنوان حقوقدانان شورای نگهبان، مسعود پزشکیان نایب‌رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: از زحمات ۴ دوره‌ای آقای محمد دهقان تشکر می‌کنیم.
وی افزود: رأی نمایندگان به او به معنای قبول استعفای دهقان است. از مردم چناران، طرقبه و شاندیز که در این ۴ دوره به دهقان رأی دادند، تشکر می‌کنیم.
به گزارش مهر، محمد دهقان پس از انتخاب به‌عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان از نمایندگان خداحافظی کرد.
در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون شوراها در مورد لایحه «کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استان‌های ساحلی و کلانشهرها با مشارکت بخش غیردولتی» در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
نمایندگان با ۱۴۵ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در مجلس، کلیات این لایحه را به تصویب رساندند.
حذف سود و جریمه
در جلسه علنی دیروز، بررسی دوفوریت طرح الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان در دستور کار صحن مجلس قرار گرفت.
محمد حسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد به‌عنوان طراح این طرح، اظهارداشت: بانک‌ها باید پشتوانه تولید و تولیدکننده باشند و در مسیر رونق تولید جلوداری کنند اما برخی بانک‌ها عملکردشان به‌گونه‌ای است که تولیدکنندگان را مستأصل کرده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: بدهیِ بدهکاران بانکی به دلیل نوع محاسبه سود و جرایم و قراردادهای متوالی آن به قدری افزایش می‌یابد که امکان پرداخت آن وجود ندارد.
حسین زاده بحرینی گفت: اقدامات بانک‌ها از یک طرف مردم را مستأصل کرده و از سوی دیگر دارایی بانک‌ها آکنده به بدهی شده است.
وی افزود: طرح حاضر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را ملزم می‌کند که بدهی تسهیلات گیرندگان را با رعایت ضوابط ابلاغی بانک مرکزی و بر حسب قرارداد اولیه مجدداً محاسبه و بدهی واقعی آنان را تعیین نمایند.
نمایندگان با ۱۸۵ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در مجلس دوفوریت این طرح را به تصویب رساندند. در صورت تصویب نهایی این طرح، ملاک مصاحبه بدهی‌های بانکی قرارداد اولیه خواهد بود. این طرح شامل یک ماده واحده و ۹ بند است.
موافقت مجلس با دو فوریت لایحه اصلاح بودجه
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با دو فوریت لایحه اصلاح بند الف تبصره ۱۱ ماده واحده بودجه سال ۹۸ موافقت کردند. معاون پارلمانی وزارت دادگستری در جریان بررسی این طرح، گفت: مجلس شورای اسلامی در سال ۹۲ برای پرداخت دیه کسانی که قاتل آنها شناسایی نشده است و یا در حوادثی دچار آسیب شده‌اند، مصوبه‌ای داشت.وی متذکر شد: براساس این مصوبه دیه افرادی که در حوادثی چون آتش‌سوزی یا اسیدپاشی دچار حادثه شده‌اند و یا اعضای بدن خود را از دست داده‌اند، در صورت عدم شناسایی و دستگیری متهم برعهده حاکمیت است و از بیت‌المال پرداخت می‌شود.
معاون پارلمانی وزارت دادگستری تصریح کرد: در سال جاری هم دولت در تبصره‌ای در لایحه بودجه پیشنهاد ۳۵۰ میلیارد تومان بابت پرداخت دیه به این افراد را در نظر گرفت اما به دلیل تغییرات عبارتی در لایحه بودجه وزارت دادگستری تاکنون نتوانسته به این منبع بودجه دسترسی داشته باشد.
وی با‌ اشاره به اینکه مردم برای اجرای این مصوبه به وزارت دادگستری مراجعه می‌کنند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۷۰۰ پرونده در این رابطه وجود دارد که پیشنهاد دولت در لایحه مذکور این است که دیه آنان پرداخت شود و دست وزارت دادگستری برای پرداخت دیه این افراد باز شود.
پاداش فرهنگیان بازنشسته پرداخت شود
در پایان جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، نصرالله پژمانفر نماینده مشهد در تذکری گفت: وزارت بهداشت باید مقدار سمومی را که در سبزی‌ها و میوه‌ها وجود دارد بررسی کند و میزان استاندارد استفاده از این سموم را اعلام نماید. گسترش بیماری‌هایی مانند سرطان ناشی از مشکلات تغذیه است.
وی همچنین خواستار پرداخت پاداش فرهنگیان بازنشسته شد و گفت: در شرایط بحران اقتصادی بازنشستگان با مشکلات جدی مواجه هستند.
در ادامه، محمدحسین نقوی حسینی در تذکری نسبت به افزایش بهای قبوض آب و برق انتقاد کرد و گفت: دولت نباید گرانی‌ها را تقویت کند.
نماینده ورامین اظهار داشت: بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی نسبت به عدم افزایش حقوقشان براساس مصوبه مجلس اعتراض دارند از این رو باید به این موضوع رسیدگی شود.