kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۶۷۳
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

دولت برنامه‌ای برای اصلاح ساختار بودجه نداده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به اینکه دولت برای اصلاح ساختار بودجه فقط یک فراخوان مردمی داده است، گفت: تاکنون برنامه‌ای از سوی دولت به مجلس برای بحث اصلاح ساختار بودجه ارائه نشده است.

بودجه‌های سالیانه کشور سالهاست از ایرادات ساختاری رنج می‌برد و این نقایص اساسی بسترساز بسیاری از مشکلات پیدا و پنهان کشور و فسادهای مختلف شده است. مقامات دولت ومجلس در ادوار مختلف هر کدام به نوعی به این‌اشکالات مهم‌اشاره کرده‌اند اما هیچ گاه عزم جدی برای رفع این ایرادات مشاهده نشده است.
این وضعیت ادامه داشت تا اینکه تا سال گذشته ارائه لایحه بودجه به مجلس بااندکی تاخیر از سوی دولت صورت گرفت و دلیل این تاخیر هم رفع برخی ایرادات ساختاری رهبر انقلاب نسبت به لایحه بودجه اعلام شد؛ البته بعد از اینکه لایحه بودجه ارائه شد مشخص گردید مشکلات ساختاری بودجه‌ریزی همچنان باقی است.
این شرایط و ابقای‌اشکالات ساختاری بودجه موجب شد تا رهبر معظم انقلاب با هشدار نسبت به این موضوع، رفع این‌اشکالات را از مسئولین اجرایی کشور طلب کنند و چهار ماه نخست امسال را مهلتی برای این کار در نظر بگیرند؛ چهار ماهی که تنها 10 روز از آن باقی مانده اما تاکنون خبری از برنامه دولت برای اصلاح ساختار بودجه نشده است.
در همین زمینه، محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اثرات تصویب این برنامه در شورای هماهنگی سران قوا و همچنین حذف مجلس از روند بررسی این برنامه گفت: تاکنون برنامه‌ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی در قالب لایحه یا سایر روشها برای بحث اصلاح ساختار بودجه یا قطع وابستگی به نفت ارائه نشده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: به عقیده بنده قرار بر این بود که دولت یک لایحه یا پیش‌نویس درباره اصلاح ساختار بودجه تدوین کند و خروجی نهایی به مجلس ارائه شود. از طرف دیگر در صورت عدم توافق روی این موضوع راهکار دیگر این بود که اگر دولت سناریوی مشخصی داشت آن را در کمیسیون برنامه مطرح کند، نمایندگان نیز نقطه نظرات خود را ارائه کنند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: این درحالی است که تا به امروز دولت فقط یک فراخوان آن هم به صورت عمومی و برای همه مردم منتشر کرده که اگر کسی نظری دارد بیان کند. ولی در کمیسیون برنامه و بودجه که کمیسیون اصلی و تخصصی در این خصوص است جلسه‌ای مبنی بر بررسی موضوع اصلاح ساختار بودجه تشکیل نشده است. حسینی ادامه داد: در دو جلسه‌ای هم که این مباحث مطرح بوده بحث سناریو‌های بودجه 98 مبنی‌بر کاهش درآمد‌های وصولی و شیوه‌های جبران در دستور کار مجلس بوده و در رابطه با اصلاح ساختاری بودجه، برنامه یا کار مشخصی در مجلس صورت نگرفته است. وی بیان کرد: به هر حال اینکه در دولت تا به امروز چه کاری در‌باره این برنامه صورت گرفته ما درجریان نیستیم! به گفته این نماینده مجلس، درباره مسائلی از قبیل برنامه اصلاح ساختار بودجه که هم اکنون در جلسات سران قوا مطرح شده است فکر می‌کنم خروجی نهایی، جامعیت مد نظر را نداشته باشد. البته طبق شنیده‌ها مباحث طرح شده در این جلسات، دقیقا مباحثی است که سازمان برنامه و بودجه در جهت رفع مشکلات بودجه‌ای کشور در سال98 پیگیری کرده است. وی افزود، برای مثال یکی مصوبه سران قوا در سال97  مربوط به فریز  12 درصد از منابع صندوق ملی بود تا در موارد بحرانی  استفاده شود این عدد براساس این مصوبه در سال گذشته ابلاغ شد که امروز ما متوجه شدیم که با توجه به مشکلات بودجه‌ای یکی از منابعی که برای جبران کسری بودجه در نظر گرفته شده از همان محل است.