kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۶۶۸
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
رئیس‌کل بانک مرکزی:

بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج سختگیری نکنند

رئیس‌کل بانک مرکزی در حالی گفته است «از همکاران خود در شبکه بانکی می‌خواهم که در مورد اعطای وام ازدواج سختگیری نکنند» که به نظر نمی‌رسد درخواست و خواهش از بانک‌ها جوابگو باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالناصر همتی، دیروز در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره سختگیری‌های وام ازدواج توسط بانک‌ها، اظهار کرد: سیاست دولت برطرف كردن موانع و مشكلات ازدواج جوانان است و من از همکاران خود در شبکه بانکی می‌خواهم که در مورد اعطای وام ازدواج سختگیری نکنند؛ طبق قانونی که هفته گذشته در این باره ابلاغ کردیم، اگر درخصوص اعطای وام ازدواج با تخلفی مواجه شویم؛ حتما با متخلفان برخورد خواهیم کرد.گفتنی است، در هفته‌های اخیر بسیاری از جوانان که به منظور دریافت وام ازدواج راهی شعب بانکی شده‌اند با بخشنامه‌های عجیب و غریبی رو به رو شده‌اند که کار را برای دریافت وام 30 میلیونی ازدواج سخت کرده است.
نکته مهم و شاید اولین سنگ پیش پای جوانان برای دریافت وام ازدواج تعداد ضامن‌هایی است که بانک‌ها به انتخاب خودشان تعیین کرده‌اند.
پیش از این هم مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره سخت‌گیری‌های بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج گفت: بانک مرکزی متن مصوب قانون را به تمامی بانک‌ها ابلاغ کرده است. حتی تاکید کرده‌ایم که یا یک ضامن معتبر یا یارانه زوجین را قبول کنید. میرمحمد صادقی افزود:‌ شاید بانک‌ها به دلیل افزایش رقم وام ازدواج، شرایط ضمانت این وام را سفت و سخت کرده‌اند تا از بازپرداخت اقساط مطمئن شوند ولی بانک مرکزی به آنها تاکید کرده یک ضامن را قبول کنید.
بانک‌ها تا جای ممکن بر خواسته خود اصرار می‌کنند بنابراین به نظر می‌رسد توصیه و درخواست جوابگو نیست. بهتر است مسئولان بانک مرکزی راهکاری عملی برای این مشکل در نظر بگیرند و به بانک‌ها ابلاغ نمایند و در برابر تخلف از آن هم سفت و سخت بایستند.
قبلا تعدادی از نمایندگان مجلس و کارشناسان و حتی مسئولان بانک مرکزی گفته بودند که می‌توان یارانه زوجین را به عنوان ضمانت بازپرداخت وام ازدواج در نظر گرفت، اما این پیشنهاد به سرانجام نرسید.
تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال 1398 بالغ بر 30 میلیون تومان با دوره بازپرداخت پنج‌ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته در نظر گرفته شده است. هرچند وام 30 میلیونی در شرایط فعلی اقتصاد کشور و گرانی لحظه‌ای کالاها نمی‌تواند گره‌گشای ازدواج جوانان باشد ولی بازهم برای زوجین اهمیت دارد، لذا کمترین کاری که دولت برای کمک به زوجین می‌تواند انجام دهد، تسهیل در پرداخت این وام حداقلی است.