kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۸۷
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰

کنگره آمریکا: اعتمادسازی ایران در حوزه هسته‌ای موجب لغو تحریم‌ها نمی‌شود (خبر ویژه)

اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا فشار بر کاخ سفید را برای اطلاع‌رسانی بیشتر به کنگره پیش از توافق نهایی با ایران افزایش داده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» نشریه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا، «اد رویس» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و رئیس این کمیسیون و الیوت انجل عضو دموکرات کمیسیون یاد شده در حال جمع‌آوری امضای نمایندگان برای نامه‌ای خطاب به «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا هستند که در آن اشاره شده هر توافقی که به لغو تحریم‌های ایران منجر شود باید به تایید کنگره برسد.
بر اساس این گزارش، اعضای کنگره معتقدند بیشتر تحریم‌ها علیه تهران به دلیل اقدامات ایران در حوزه‌های غیرهسته‌ای علیه این کشور اعمال شده است. این اقدامات شامل برنامه موشک‌های بالستیک، برنامه تسلیحاتی متعارف این کشور و حمایت تهران از تروریسم بین‌المللی است.
در نامه یاد شده خاطرنشان شده است: توقف کامل و قابل راستی‌آزمایی همه این اقدامات توسط ایران، پیش‌شرط لغو دائم تحریم‌هایی است که بیشتر آنها از سوی کنگره وضع شده‌اند.
«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این گفته بود دولت باید نظر قوه مقننه را برای لغو تحریم‌ها جلب کند. اعضای مجلس نمایندگان در نامه خود افزوده‌اند: ما کاملا با نظر وزیر امور خارجه موافقیم و باور داریم توافق نهایی باید به شکل قابل راستی‌آزمایی تایید کند که ایران نمی‌تواند به توانایی تولید سلاح هسته‌ای دست یابد.