kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۶۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد

راهکارهای سه‌گانه جبران کاهش درآمدهای نفتی

یک کارشناس اقتصادی از مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی و حذف یارانه ثروتمندان به عنوان راهکارهای جبران کاهش درآمدهای نفتی نام برد.





سید سجاد پادام در گفت‌ و گو ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌با خبرگزاری فارس در مورد ضرورت حذف درآمدهای نفتی از بودجه اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: قیمت همه کالاها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود ولی در مورد نفت علاوه‌بر این مورد، عوامل غیربنیادی مانند تحریم‌ها یا اعمال تعرفه‌ها و یا درگیری‌ کشورها نیز موثر است.
وی افزود:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اهمیت کاهش نقش خام‌فروشی نفت در بودجه از آن جهت است که بتوانیم نوسانات بودجه را کنترل کنیم و در واقع تغییرات قیمت نفت بر بودجه تاثیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نداشته باشد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: وقتی قیمت نفت ۱۰۰ دلار باشد، دولت به هزینه‌های ۱۰۰ دلاری عادت می‌کند و درآمدی در حدود ۸۰ میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دلار نصیب دولت می‌شود،
ولی وقتی قیمت نفت به ۳۰ دلار برسد، درآمد دولت حدود ۲۵ میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دلار خواهد بود که در این شرایط دولت نمی‌تواند خودش را با این درآمد تنظیم کند و در نتیجه اقتصاد کشور دچار بیماری هلندی می‌شود، به این معنی که درآمد از کف دولت می‌رود و رکود پیش می‌آید.
پادام با بیان اینکه تبدیل نفت به فرآورده‌های نفتی مانع از بروز این مشکلات خواهد شد، گفت: مشتریان فرآورده‌های نفتی دیگر تحریم‌پذیر نخواهند بود و نوسان قیمت زیادی را شاهد نخواهیم بود.
نفت را به بیش از ۲۰ کشور نمی‌توانیم بفروشیم ولی فرآورده‌های نفتی مانند بنزین را می‌توانیم به هر کشوری عرضه کنیم.
به گفته وی، کشورهای اطراف ایران پالایشگاه مناسبی برای نفت ما ندارند، ولی می‌توانند مصرف‌کننده فرآورده‌های نفتی باشند. به عنوان مثال همه این کشورها دارای خودرو هستند و در نتیجه مصرف بنزین دارند.
این کارشناس اقتصادی درخصوص راهکارهای جبرانی درآمدهای نفتی در بودجه نیز گفت: یکی از این راهکارها حذف یارانه دهک‌های بالای جامعه است، به‌ طوری‌که یارانه سه دهک بالا که درآمد بیش از ۱۰ میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تومان دارند،
حذف شود.
پادام اضافه کرد: وضع مالیات بر عایدی سرمایه و همچنین شناسنامه‌دار کردن سکه و دلار به منظور جلوگیری از سفته‌بازی نیز می‌تواند راهکاری برای تامین بودجه کشور باشد. وضع مالیات بر خانه‌های خالی نیز یکی دیگر از راهکارهای جبرانی درآمدهای نفتی محسوب می‌شود.
گفتنی است، موضوع جبران کاهش درآمدهای نفتی یکی از مهم‌ترین مباحثی است که دستگاه‌های برنامه‌ریز را درگیر خود کرده، چنانچه چند روز پیش عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده بود: «تصمیم دولت و مجموعه نظام بر تأمین کسری بودجه از سه طریق عمده زیر است:
1-تلاش برای استفاده از مسیرهای مختلف صدور بیشتر نفت
2-انتشار اوراق دولتی
3-برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، متمرکز است.»
متاسفانه مسئولین بیش از اینکه به راهکارهای کارشناسان مانند حذف یارانه ثروتمندان، اعمال مالیات بر عایدی سرمایه و کاهش هزینه‌ها توجه کنند، رویکردشان بیشتر به سمت استفاده از اوراق و منابع صندوق توسعه می‌باشد! رویکردی که قطعا در بلند مدت نمی‌تواند کارایی چندانی داشته باشد.