kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۶۷۶
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳
یک مقام مسئول:

کمبودی در تأمین میوه کشور نداریم

نایب‌رئیس‌اتحادیه باغداران استان تهران گفت: تولید محصولات باغی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و کمبودی در تامین میوه بازار داخل نداریم.




مجتبی شادلو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت تولید محصولات باغی تصریح کرد: با وجود شرایط مساعد تولید امیدواریم که در ادامه دچار عوامل و بلایای طبیعی همچون تگرگ، باد و غیره نشویم تا پیش‌بینی رشد ۵۰ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل محقق شود.
وی با‌اشاره به اینکه کمبودی در تامین میوه بازار داخل نداریم، افزود: با وجود افزایش تولید، صادرات مستمر و پایدار یک ضرورت به شمار می‌رود چرا که بازار داخل جوابگوی این حجم از تولید نیست و در نهایت ضرر و زیان کشاورزان و چالش بازار را به همراه خواهد داشت.
نایب‌رئیس‌اتحادیه باغداران استان تهران از رشد حداقل دو برابری هزینه‌های تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: قیمت برخی اقلام همچون سبد بسته بندی، کاغذ و پوشال نسبت به مدت مشابه سال قبل سه تا چهار برابر رشد داشته که به این ترتیب نوسان قیمت میوه همانند سایر بخش‌های اقتصادی امری طبیعی است.
شادلو با بیان اینکه میزان سرمازدگی محصولات در مناطق مختلف متغیر است، ادامه داد: در اکثر مناطق، گردو دچار خسارت سرمازدگی شده است، اما به نسبت سال گذشته وضعیت بهتر است، هرچند تا پایان فصل برداشت نمی‌توان آمار دقیقی از میزان خسارت ارائه کرد.
همچنین رئیس‌اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و در پی بارش‌های اخیر، رونق تولید در بخش کشاورزی به وضوح قابل رویت است.
سید رضا نورانی افزود: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی این امکان وجود دارد که مواد غذایی و محصولات کشاورزی مورد نیاز را در کشور تولید و مازاد آن را به بازار‌های هدف صادر کرد.
وی ترسیم نقشه راه را امری مهم در جهت تحقق شعار سال دانست و گفت: وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و سایر دستگاه‌های مسئول درخصوص تولید، صادرات و واردات محصولات کشاورزی باید برنامه مدونی داشته باشند، در غیر این صورت امکان ارتقای تولید و توسعه صادرات وجود ندارد.
رئیس‌اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه تصمیم گیری خلق الساعه مسئولان در اتاق‌های دربسته از جمله موانع متعدد پیش روی صادرات به شمار می‌رود، افزود: با توجه به آنکه با بخشنامه و آیین نامه‌های
 یک شبه، صادرات راه به جایی نمی‌برد، به همین دلیل مسئولان ذی ربط در راستای تحقق شعار سال در بخش‌های مختلف تولید و صادرات باید برنامه مدونی به کار گیرند تا همانند سال‌های گذشته این شعار در حد حرف باقی نماند.
نورانی تاکید کرد: با توجه به افزایش موهبت الهی و رشد چند برابری محصولات کشاورزی نسبت به سال‌های گذشته و نبود کشش در بازار داخل، رفع موانع صادرات و مقررات و به کارگیری تدابیر لازم برای توسعه صادرات یک ضرورت به شمار می‌رود.