kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۶۴۰
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶

برپایی شصت و چهارمین تظاهرات هفتگی غزه با 80 زخمی

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده ۸۰ فلسطینی دیگر در جریان حملات نظامیان رژیم صهیونیستی به شصت‌وچهارمین راهپیمایی هفتگی «جمعه بازگشت» زخمی شده‌اند.



شصت و چهارمین راهپیمایی «جمعه بازگشت» در غزه و در فضای خاصی برگزار شد. در حالی که وزیر خارجه بحرین از حق موجودیت رژیم جعلی صهیونیستی دفاع و نشست منامه با هدف اجرای معامله قرن در بحرین برگزار شده بود مردم فلسطین جمعه با انگیزه‌ای مضاعف در راهپیمایی شرکت کردند. ایسنا در این باره، به نقل از پایگاه فلسطین‌الیوم نوشته، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد شصت‌و چهارمین راهپیمایی حق بازگشت و شکست محاصره غزه با شعار «سرنگون باد کارگاه بحرین» و در اعتراض به برگزاری کارگاه اقتصادی منامه به عنوان بخشی از «معامله قرن» برگزار شد. طبق گزارش وزارت بهداشت فلسطین، در جریان این راهپیمایی و حمله سربازان رژیم صهیونیستی به شرکت‌کنندگان در راهپیمایی بازگشت، ۸۰ فلسطینی از جمله هشت امدادگر و یک خبرنگار مجروح شدند.
هیئت ملی راهپیمایی بازگشت و شکستن محاصره ساکنان غزه هم با صدور بیانیه‌ای، ضمن تمجید از فداکاری‌های ملت فلسطین تأکید کرد، کارگاه منامه(نشست منامه) خیانتی آشکار به ملت فلسطین و شهروندان عربی و سریالی جدید از سریال‌های مسلط کردن رژیم صهیونیستی بر منطقه و عادی‌سازی روابط با این رژیم به شمار می‌رود. این هیئت همچنین از مشارکت برخی هیئت‌های عربی در کارگاه منامه به شدت انتقاد و از کشورهایی که این نشست را تحریم کردند، به ویژه عراق و لبنان قدردانی کرد.
گفتنی است راهپیمایی‌ بازگشت از 30 مارس 2018 (10 فروردین 1397) در راستای تأکید بر حق بازگشت، و اعتراض به محاصره غزه و نیز پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس، در مرز غزه با فلسطین‌اشغالی آغاز شده و همچنان ادامه دارد. این تظاهرات تاکنون بیش از 310 شهید و 25 هزار زخمی بر جای گذاشته است. اگرچه تظاهرات‌کنندگان فلسطینی از آغاز این تظاهرات بر ماهیت مسالمت‌آمیز آن تأکید کرده‌اند اما رژیم صهیونیستی برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان از گلوله جنگی و پهپاد استفاده می‌کند. بادبادک‌های آتش زا اما، ابتکار فلسطینی‌ها برای مقابله با صهیونیست‌ها بوده که خسارات بسیار سنگینی هم بر آنها تحمیل کرده است.
بادبادک‌های آتش‌زا
از سوی دیگر رسانه‌های فلسطینی گزارش داده‌اند که رژیم صهیونیستی روز جمعه از طریق واسطه‌های خارجی به فلسطینی‌ها پیام داده شروط آنها را برای توقف ارسال بادکنک‌های آتش زا به سوی سرزمین های‌اشغالی پذیرفته است. «حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس در این باره گفته: «رژیم صهیونیستی اعلام کرد توافق‌های پیشین را اجرا می‌کند و میانجی‌ها اجرای بندهای دیگر توافقات را پیگیری خواهند کرد.» براساس این توافق، فلسطینی‌ها ارسال بادکنک‌های آتش زا به مناطق‌اشغالی اطراف نوار غزه را متوقف می‌کنند و رژیم صهیونیستی نیز مساحت منطقه ماهیگیری در سواحل غزه را به ۱۵ مایل افزایش و ۶۰ قایق مصادره شده فلسطینی‌ها را پس می‌دهد. ورود سوخت مورد نیاز نیروگاه برق به غزه از دیگر اقداماتی است که رژیم صهیونیستی باید انجام دهد. خبرگزاری فلسطین الیوم نیز به نقل از یک منبع آگاه در سازمان ملل متحد اعلام کرده رژیم صهیونیستی متعهد شده شرکت کنندگان در تظاهرات بزرگ بازگشت در مرزهای شرقی نوار غزه را هدف قرار ندهد و به سوی آنها گاز‌اشک آور شلیک نکند.