kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۰۰۸
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸

تلاش هند و روسیه برای حذف دلار

معاون نخست‌وزیر روسیه با تأکید بر اینکه مبادلات اقتصادی روسیه و هند باید با ارزهای ملی انجام شود، گفت: در حال حاضر آمریکا از نفوذ دلار در اقتصاد جهان سود می‌برد.



به گزارش خبرگزاری فارس، جامعه جهانی به دنبال حذف سلطه دلار از بازارهای جهانی است. کشورهای جهان معتقدند در سال‌های گذشته نفوذ دلار به نفع آمریکا بوده و این تک‌قطبی هم در اقتصاد و هم در سیاست باید برداشته شود.
طی دو سال گذشته پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه برای استفاده از ارزهای ملی به جای دلار شدت بیشتری یافته که پیشتازان آن چین و روسیه بوده و کشورهای دیگری هم از جمله ایران
به آن پیوسته است.
در همین رابطه خبرگزاری تاس به نقل از «یوری ترتنوف» معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد: «نباید در جهان تنها غالبیت یک ارز وجود داشته باشد».
وی در جلسه نشست مجمع اقتصادی منطقه شرق در هند گفت: روسیه و هند باید به طور مشترک استفاده از دلار را بسیار کمتر کنند و از ارزهای ملی به جای آن استفاده کنند.
معاون نخست‌وزیر روسیه تأکید کرد: در حال حاضر آمریکا از مزایای دلار که در اقتصاد جهان نفوذ زیادی پیدا کرده بهره می‌برد.
ترتنوف ادامه داد: جهان باید هم در حوزه سیاست و هم در حوزه اقتصاد به سمت چندقطبی برود و ما با همکاری همدیگر می‌توانیم آن را محقق کنیم.
من اطمینان دارم که نباید تنها نفوذ و غالبیت یک ارز بر جهان حاکم باشد و این یک مسئله بسیار‌اشتباهی است.
وی تصریح کرد که روسیه و هند باید از ارزهای ملی خودشان به جای دلار استفاده کنند.
خطرات استفاده از دلار در آینده
مدیر سرویس اطلاعات خارجه روسیه هم اظهار کرد: استفاده از دلار خطرات زیادی دارد و کشورهای بیشتری به دنبال استفاده از ارز جایگزین در مبادلات اقتصادی هستند.
سرگی ناریشکین گفت: در حال حاضر دلار یک موضوع نابهنگام در اقتصاد مدرن جهانی است.
وی افزود: ظاهراً آمریکا تلاش می‌کند که دلار را به عنوان ذخیره اصلی ارز در جهان نگه دارد اما سیستم تک‌قطبی دلار بر اقتصاد بین‌المللی حالت به هم‌ریختگی ایجاد کرده است و دلار به تدریج کارایی خود را از دست خواهد داد.
به گفته ناریشکین، استفاده از دلار خطراتی را خواهد داشت و در حال حاضر کشورهای زیادی هستند که به دنبال استفاده از ارزهای جایگزین دلار در مبادلات اقتصادی خودشان هستند.
بر اساس این گزارش، طی دو سال گذشته گرایش برای حذف سلطه دلار در بازارهای جهانی و استفاده از ارزهای جایگزین شدت بیشتری گرفته و چین و روسیه از پیشتازان این اقدام هستند.