kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۰۰۶
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸
یک مسئول:

پروازهای حجاج از 17 تیرماه آغاز می‌شود

قائم‌مقام مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه پروازهای حج از 17 تیرماه امسال به صورت رسمی آغاز می‌شود گفت: همه پروازهای حج را هما باید انجام دهد.




حسن قاسمی در نشستی که برای پروازهای حج انجام شد، گفت: در سال‌های گذشته 50 درصد پروازهای حج ایران برعهده ایرلاین سعودی و 50 درصد برعهده هما بود که معمولا 25 درصد پروازهای ایرانی توسط ماهان انجام می‌شد. البته در یکی دو سال گذشته به دلیل محدودیت‌های ماهان، 25 درصد پروازها توسط قشم ایر صورت می‌گرفت.
وی ادامه داد: ایرلاین سعودی امسال اعلام کرد که در عملیات حج ایران مشارکت نمی‌کند و به این ترتیب برای هما محدودیت‌هایی ایجاد شد. سعودی تکلیف کرده که هما به تنهایی و با هواپیمای ملکی خودش باید پروازهای حج را انجام دهد یعنی درواقع سهم 50 درصد سعودی و 25 درصدی قشم ایر نیز به ما سپرده شده و باید همه زائران را هما جابجا کند.
قائم‌مقام مدیرعامل ایران ایر افزود: اخیرا جلسه‌ای در سازمان هواپیمایی کشوری با حضور همه شرکت‌ها برگزار کردیم محدودیت‌ها مطرح شد و اغلب ایرلاین‌های ایرانی اعلام کردند با وجود آنکه نمی‌توانند در انتقال حجاج مشارکت کنند اما چون هما از گذشته بابت مسیرهای بین‌المللی و خارجی بلیت فروخته است کمک می‌کند تا پروازهای خارجی هما را انجام دهند. به این ترتیب هما هواپیماهای خود را از مسیرهای بین‌المللی که تعهد داشت بیرون آورد و در خدمت پروازهای حج قرار داد. قاسمی با بیان اینکه پروازهای حج از 17 فرودگاه انجام می‌شود گفت: 86 هزار و 550 زائر در قالب 573 کاروان با 722 پرواز رفت و برگشت عازم خانه خدا می‌شوند و سپس به کشور برمی‌گردند. 361 پرواز رفت و 361 پرواز برگشت حج داریم. عملیات رفت حج تمتع امسال برای انتقال عوامل سازمان از 13 تیر ماه آغاز می‌شود و تا 16 تیر ادامه دارد. از 17 تیر ماه برابر با هشتم جولای، پروازهای حجاج آغاز می‌شود که به مدینه و جده خواهد بود و 14 مرداد آخرین پرواز عملیات حج خواهد بود.
وی افزود: میزان مجاز بار ایران ایر در پروازها 30 کیلوگرم است که در پروازهای حج این رقم به 40 کیلوگرم افزایش یافته است. همچنین حجاج می‌توانند ساک دستی تا پنج کیلوگرم را وارد کابین هواپیما کنند. مشکلی در تامین سوخت هواپیما در عربستان در پروازهای حج نداریم. از نظر مراودات مالی هم مشکلی وجود ندارد.
به گزارش فارس، قائم‌مقام مدیرعامل ایران ایر ادامه داد: ما در پروازهای حج به سود نگاه نمی‌کنیم و احتمال دارد زیان ببینیم یا سود کنیم در حالی که نگاه ما تکلیف ما و منافع کشور و نظام است. قاسمی تصریح کرد: همه پروازهای حج توسط ایرباس‌های پهن‌پیکر هما انجام می‌شود ضمن آنکه این پروازها از فرودگاه‌های تهران، اهواز،‌  یزد، رشت، بیرجند، اصفهان ، بندرعباس،‌ بوشهر، گرگان، ساری، کرمان، تبریز،‌ مشهد، زاهدان، ارومیه،‌کرمانشاه و شیراز خواهد بود.