kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۱۹۷
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

شروع آشوب خیابانی در قزاقستان پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری

همزمان با اعلام پیروزی «توکایف» در انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان مخالفان نتایج انتخابات را قبول نکرده و آشوب‌های خیابانی در این کشور را کلید زدند.

انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در قزاقستان روز یکشنبه 19خرداد برگزار شد. در چارچوب این انتخابات 7 نامزد از احزاب مختلف این کشور برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری رقابت می‌کردند. «قاسم جومارت توکایف» که بعد از استعفای «نظربایف» قدرت را در دست گرفته است، در یک پیام تلویزیونی به مردم قزاقستان وعده داد بود که او «تضمین انتخابات آزاد و منصفانه» را خواهد داد. با این حال رسانه‌های غربی این انتخابات را «غیر دموکراتیک» و «صوری» عنوان کرده و به شدت در حال حمایت از منتقدان و آشوبگرانند.
دیروز دوشنبه نیز پس از اعلام پیروزی «قاسم جومارت توکایف» معترضان به خیابان‌ها ریختند که بر اساس گزارش رسانه‌های غربی تاکنون بین 500 تا 1000 نفر دستگیر شده‌اند. تظاهرکنندگان شعار می‌دادند «تحریم» و «پلیس با مردم باش». معترضان می‌گویند انتخابات آزاد و منصفانه نبوده و نتیجه از پیش معلوم بوده است. افسران پلیس که برخی از آنها نیروهای ضد شورش با سپر و کلاه بودند معترضان در نورسلطان و آلماتی، اصلی‌ترین شهر تجاری در این کشور آسیای مرکزی را متفرق کردند. معاون وزیر کشور قزاقستان هم اعلام کرده: سه افسر پلیس در جریان درگیری با معترضان زخمی شده‌اند.
 گفتنی است قاسم جومارت توکایف، ۶۶ ساله پس از استعفای نورسلطان نظربایف در ماه مارس (اسفند ماه) به قدرت رسید. نورسلطان نظربایف از نامزدی قاسم جومارت توکایف در انتخابات روز یکشنبه حمایت کرده است. نورسلطان نظرباف طی سه دهه تا زمان کناره‌گیری‌اش از قدرت زمام امور را در قزاقستان به دست داشت. این اولین انتخابات ریاست جمهوری در قزاقستان در سی سال گذشته بود و به نظر می‌رسد غربی‌ها از پیروزی «توکایف» زیاد خوشحال نیستند.