kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۱۸۹
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
عضو هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی:

حداکثر 30 درصد ظرفیت کارخانه‌های لوازم خانگی فعال است

عضو هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی گفت: هم اکنون 25 تا 30 درصد ظرفیت کارخانه‌های صنعت لوازم خانگی فعال است.

محمدرضا فریوری در گفت‌ وگو با خبرگزاری فارس، در مورد الزامات تحقق شعار رونق تولید، اظهار داشت: در این زمینه تأمین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان و انتقال پول مهم‌ترین مسئله است،‌ متأسفانه سیستم بانکی و بانک مرکزی نتوانسته در این بخش به خوبی حرکت کند و تولید از این بابت تحت فشار است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تأمین مواد اولیه بخش تولید با مضیقه روبه‌رو است، افزود: تأمین نقدینگی شرکت‌های تولیدی به دلیل افزایش قیمت ارز با مشکل روبه‌رو شده و نیاز واحدهای تولیدی حداقل سه برابر قبل شده است.
عضو هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه نظام بانکی در جهت تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی عمل نمی‌کند، اضافه کرد: قاچاق کالا نیز طی چند ماه اخیر به شدت افزایش یافته و در حالی که تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان با مشکل روبه‌رو شده، قاچاق کالا نیز به سهولت و با حجم بالا صورت می‌گیرد.
فریوری ادامه داد: کالای قاچاق با دلار 12800 تومانی به کشور وارد می‌شود، در حالی که تولیدکنندگان باید دلار نیمایی 11 هزار تومانی را خریداری کنند که با احتساب تعرفه 25 درصدی واردات قطعات و مواد اولیه، نرخ دلار برای بخش تولید حدود 14 هزار و 500 تومان تمام می‌شود. به این قیمت باید هزینه‌های سربار تولید و دستمزد را نیز اضافه کنیم.وی بیان کرد: در مجموع نرخ دلار برای تولیدکنندگان 17 تا 18 هزار تومان تمام می‌شود، در حالی که کالای قاچاق با دلار 12 هزار و 800 تومانی به کشور وارد می‌شود و مصرف‌کننده نیز ترجیح می‌دهد کالای خارجی را با قیمت پایین‌تر خریداری کند.به گفته عضو هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی، در حال حاضر مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنعت لوازم خانگی با ارز نیمایی تأمین می‌شود و ارز دولتی سهمی در تأمین مواد اولیه ندارد. هم اکنون 25 تا 30 درصد ظرفیت کارخانه‌های این صنعت فعال است.در همین زمینه، حمیدرضا غزنوی، عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در صورت حمایت دولت و روانه شدن نقدینگی زیادی که در کشور وجود دارد، صنعت لوازم خانگی نه تنها بازار ایران را  بلکه می‌تواند با تقویت برند‌ها و خط تولید موجود تبدیل به هاب منطقه شود و خاور میانه و بخشی از آسیا را به دست بگیرد.
همچنین، پویا فیروزی، دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی اعلام کرد: کشور کره جنوبی، پیگیر حفظ روابط تجاری خود با ایران است، اما بانک‌های این کشور با شرکت‌های ایرانی همکاری نمی‌کنند. سفیر این کشور هم تمایلش را برای ادامه روابط تجاری با ایران اعلام کرده‌اما در عمل اتفاقی نیفتاده است.