kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۷۵
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۳
مذاکرات وین 5 به پایان رسید

ظریف: زیاده‌خواهی طرف غربی ادامه دارد کوتاه نمی‌آییم

مذاکرات فشرد وین 5 پس از 5 روز در حالی به پایان رسید که با وجود شروع روند نگارش توافق نهایی به گفته ظریف درباره موضوعات اصلی هم در محتوا و هم نحوه نگارش متن توافقنامه اختلافات اساسی همچنان وجود دارد.


در حالی که بر اساس توافق موقت ژنو ایران و 1+5 در توافق نهایی یا بر روی همه چیز توافق می‌کنند و یا بر روی هیچ چیز توافقی صورت نمی‌گیرد مذاکرات وین 5 پس از پنج روز مذاکرات فشرده ظریف و معاونانش با گروه 1+5  دیروز ( جمعه) در حالی به پایان رسید که با وجود شروع نگارش متن توافق نهایی اما اختلافات اساسی همچنان پابرجاست .
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر دیروز در پایان پنجمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین درباره گام پایانی توافقنامه ژنو (راه‌حل جامع هسته‌ای) در جمع خبرنگاران ایرانی به تشریح روند مذاکرات پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
ظریف گفت :  تحولی که در این دوره شاهد بودیم ورود به نگارش متن است در برخی موارد اختلاف نظر هم در مورد محتوا و هم درباره نحوه نگارش وجود دارد فعلا درباره عنوان و چارچوب کلی تفاهم وجود دارد اما درباره موضوعات اساسی عموما درباره محتوا و نحوه نگارش اختلاف وجود دارد.
وزیر خارجه  گفت: احساس من این است که طرف مقابل با اراده‌ای جدی وارد میدان مذاکرات نشده است. ما با دو روش متفاوت وارد این مذاکرات شده‌ایم.
ایران از مواضع خود
 کوتاه نمی‌آید
ظریف گفت: هنوز احساس می‌کنیم که طرف مقابل تلاش می‌کند مواضع زیاده خواهانه خود را حفظ کند. اما در این دو دور مذاکره باید فهمیده باشند که ایران حاضر نیست از مواضع خود حقوق و منافع ملت ایران صرفنظر کند، ما مواضعی مطرح نمی‌کنیم که بعد از آن کوتاه بیاییم، ما مواضعمان را بر اساس حقوق بین‌الملل و راهکارهای ارائه شده در گذشته بیان می‌کنیم و روی حرفمان نیز می‌ایستیم.
وزیر خارجه ادامه داد: با مقاومت مردم ایران در شرایط خوبی هستیم و می‌توانیم با اطمینان کامل و اعتماد به نفس مذاکره کنیم، می‌توانیم به نتیجه برسیم اما باید حقوق مردم ایران محق شود.
وی گفت: در این دور حدود 10 ساعت بر روی متن مشترک کار کردیم البته هنوز متن مشترکی نداریم. زمانی که طرف‌ها به پایتخت‌ها باز می‌گردند می‌توانند دیدگاه‌های طرف مقابل را بر روی کاغذ ببینند.
شروع دور بعدی مذاکرات
 از 11 تیر
 به گزارش تسنیم، ظریف ادامه داد: جلسه بعدی با توجه به توافق قبلی از روز دوم جولای(11 تیر) به وین خواهیم آمد و تا زمانی که مذاکره نیاز و نیز مفید باشد مذاکره را ادامه می‌دهیم و امیدوار هستیم با واقع‌بینی طرف مقابل به نتیجه برسیم.
وی در ادامه اعلام کرد که در میان اعضای گروه 1+5 ایالات متحده نقش زیادی به عنوان کشوری که بیشترین تحریم‌های غیرقانونی را اعمال کرده ایفا کرده و باید تصمیم‌های بسیار سختی را بگیرند و امیدواریم که آماده گرفتن این تصمیمات سخت باشند.
وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که از نظر ما مهم نیست که آمریکایی‌ها چگونه می‌خواهند این مشکل را حل کنند. مطابق توافق موقت ژنو باید در توافقنامه اقدام مشترک جامع تمام تحریم‌ها برداشته شود.
وی گفت  این متن بیش از جمله پرانتز دارد که طبیعی است  در موضوعات اساسی به تفاهم نرسیده‌ایم. در بعضی موارد شاید بتوانیم به توافق برسیم اما در برخی موضوعات دیگر می‌بینیم که هنوز طرف مقابل از واقعبینی لازم برخوردار نیست و امیدواریم رویکردی واقع‌بینانه داشته باشند.
وی در ادامه گفت: تا یازده تیر دیداری نخواهیم داشت احتمال اینکه طرفین در مورد مقدمه راحت‌تر به توافق برسند وجود دارد اما نمی‌توان نتیجه را به صوت قطع پیشبینی کرد.
اکراه طرف مقابل
 در انجام تعهدات
وزیر خارجه ایران افزود: طرف مقابل با اکراه و تاخیر تعهدات خود را انجام داده اما کم و بیش تعهداتش را پیاده ساخته است، دارایی‌های ایران بر اساس برنامه آزاد شده و انتظار بیشتری داشتیم تا این کندی وجود نداشته باشد.
وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری بارها فرمودند ما باید بدون امید به دیگران مبانی اقتصاد مقاومتی را پیگیری کنیم و یکی از مواردی که تضمین می‌کند در مذاکرات به نتیجه برسیم همین پیگیری مبانی اقتصاد مقاومتی است.
ظریف چهارشنبه شب نیز در جمع خبرنگاران ایرانی گفته بود : بحث‌ها بسیار سخت هستند. بعضی مواضعی که توسط 1+5 گرفته می‌شود کاملا غیرقابل قبول است و امیدواریم با واقع‌بینی کار را به پیش ببرند
وی در خصوص عنوان این توافق‌نامه نیز گفت که تاکنون بر سر نام «برنامه اقدام مشترک جامع» تفاهم شده است. وزیر امور خارجه به سوال خبرنگار فارس درباره اینکه آیا توافقی در مورد مقدمه حاصل شده، پاسخ منفی داد.
آسوشیتد پرس : اختلاف اساسی بر سر تعداد سانتریفیوژها است
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با اذعان به این که در موضوعات اساسی پیشرفت کمی در مذاکرات وین5 حاصل شد به نقل از دیپلماتهای غربی از وجود اختلافات عمیق بین دو طرف بر سر تعداد سانتریفیوژها خبرداد
این خبرگزاری نوشت : ایران در حال حاضر 20 هزار سانتریفیوژ فعال و یا آماده به کار دارد که با توجه به نیاز این کشور به سوخت هسته‌ای برای نیروگاه‌های تولید برق، این کشور خواهان افزایش این تعداد به 150 هزار عدد در فاز نهایی است.
این گزارش می‌افزاید، آمریکا در طرف مقابل ایران تنها به وجود چند صد سانتریفیوژ در ایران رضایت داده و علاوه بر این خواستار از بین بردن تمامی سانتریفیوژهای آماده به کار و اعمال محدودیت شدید بر میزان اورانیوم غنی شده موجود در ایران است.
خبرگزاری فرانسه،  نیز از قول یکی از دیپلمات‌های غربی حاضر در مذاکرات مدعی وجود «اختلافات  اساسی بر سر مفاد قرارداد» شد.
 این خبرگزاری  از قول یکی از دیپلمات‌های منتسب به 1+5 نوشت : ایران از کوتاه آمدن بر سر مسائل جزئی برای رسیدن به توافق نهایی خودداری می‌کند. وی در ادامه مدعی شد که طرفین هنوز وارد فاز نگارش قسمت‌های مربوط به «مسائل پیچیده» نشده‌اند.
این دیپلمات که به شرط ناشناس ماندن مصاحبه کرده است، با ادعای وجود اختلافات عمده بر سر موضوع غنی‌سازی اورانیوم افزود: این حقیقت که گفت‌وگو با تیم مذاکره‌کنندگان ایرانی بر سر بسیاری مسائل، به هیچ سرانجامی نرسیده است، امری نگران‌کننده است.
 چندی پیش «لوران فابیوس» وزیر امورخارجه فرانسه نیز به شبکه «فرانس اینتر» در مورد اختلاف ایران و غرب درباره تعداد سانتریفیوژها  گفته بود : «ما درباره یک موضوع اصلی با یکدیگر اختلاف داریم و آن بحث تعداد سانتریفیوژ است. ما می‌گوییم ایران باید چند صد سانتریفیوژ داشته باشد اما آنها می‌گویند باید چندصدهزار سانتریفیوژ داشته باشند