kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۲۴۹
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
پلیس در برابر قانون‌شکنان اغماض نخواهد داشت

توقیف ۱۲ هزار خودرو در سال ۹۷ به خاطر «دوردور» غیر‌متعارف

رئیس ‌پلیس راهور گفت: پلیس در زمینه برخورد با دور دورهای غیر متعارف در سال ۹۷، گواهینامه یک هزار و ۲۷۹ نفر را ضبط و ۱۲ هزار و ۸۴ دستگاه خودرو را توقیف کرد.

به گزارش پلیس راهور، سردار سید کمال هادیان‌فر با بیان اینکه «ابراز وجود» یکی از ویژگی‌های سنین جوانی است، اظهار داشت: این مسئله به شکل و رفتارهای مختلف نشان داده می‌شود اما یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر مطرح شده، دور دورکردن با خودروهای لوکس و به اصطلاح لاکچری است که تبدیل به یک ناهنجاری اجتماعی شده و در این موضوع متخلفان، با ارتکاب تخلفات رانندگی، تردد را مختل کرده و بعضا سد معبر ایجاد می‌کنند.
هادیان‌فر به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان ناجا ‌اشاره کرد که ایشان جولان دادن برخی جوان‌های سرمستِ غرورِ ثروت با خودروهای گران‌قیمت در خیابان‌ها را یکی دیگر از مظاهر ایجاد نا امنی روانی در جامعه برشمردند و تأکید کردند: نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف نا امنی برنامه داشته باشد و با آنها مقابله کند.
وی با ‌اشاره به اینکه قانون‌گذار برای برخورد با چنین مواردی پیش‌بینی‌هایی نیز داشته است، گفت: برابر ماده 618 قانون مجازات اسلامی هر کسی با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی‌شود یا مردم را از‌ کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (74) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
رئیس‌پلیس راهور ادامه داد: برابر این قانون، پلیس برای برقراری نظم در عبور و مرور و ایجاد امنیت روانی در جامعه، با اقتدار با اینگونه رفتارها برخورد قانونی انجام می‌دهد و در برابر قانون‌شکنان هیچگونه اغماضی نخواهد داشت و بر همین مبنا پلیس راهور در سراسر کشور با چنین مواردی برخورد می‌کند و از منظر پلیس، همه در برابر قانون یکسانند. از طرف دیگر، در مواردی خاص برای متخلفان از مقررات، تشدید مجازات پیش‌بینی شده که یکی از نمونه‌های آن ماده 718 قانون مجازات اسلامی است.
به گفته هادیان‌فر، در سال 97 پلیس در زمینه برخورد با دور دورهای غیر‌متعارف و تخلفات رانندگی در سطح شهرهای بزرگ، 20 هزار و 669 نفر را اعمال قانون، گواهینامه یک هزار و 279 نفر را ضبط، 12 هزار و 84 دستگاه خودرو را توقیف، یک هزار و 641 نفر را به مراجع انتظامی معرفی کرده و یک هزار و 228 نفر را هم به مراجع قضایی ارجاع داده است.