kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۱۸۱
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳
در دیدارهای ظریف با مقامات پاکستانی مطرح شد

روابط نزدیک دو ملت زمینه مساعد همکاری میان بنادر چابهار و گوادر

وزیرخارجه کشورمان در سفر به اسلام‌آباد با «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان و همچنین با رؤسای مجلس سنا و مجلس ملی این کشور دیدار کرد.




محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، پنج‌شنبه هفته گذشته برای دیدار با مقام‌های عالی پاکستان، عازم این کشور شد.
ظریف روز جمعه با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان درباره موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه رایزنی کرد. دو طرف در این دیدار که به علت سفر عمران خان به کراچی در محل پایگاه هوایی انجام شد ارتقای سطح همکاری‌ها میان ایران و پاکستان و تلاش برای رفع موانع در مسیر توسعه روابط را مهم برشمردند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر پاکستان همچنین روابط دو کشور دوست و همسایه را خوب ارزیابی و بر ارتقای سطح همکاری‌ها تاکید کردند.
در این نشست «مهدی هنردوست» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد و تنی چند از اعضای هیئت سیاسی ایران به همراه برخی مقام‌های ارشد دولت پاکستان حضور داشتند؛ همچنین ظریف در چهارمین نشست کاری خود با حضور در مجلس سنای پاکستان با «صادق سنجرانی» رئیس ‌مجلس سنای این کشور دیدار کرد.
محمدجواد ظریف در ادامه سفر به اسلام‌آباد، عصر دیروز با اسد قصیر، رئیس ‌مجلس ملی پاکستان ملاقات کرد. رئیس مجلس ملی پاکستان در این دیدار با تاکید بر علاقمندی ملت پاکستان به ایران، حمایت خود و مجلس این کشور را از ملت ایران در شرایط کنونی ابراز و با اشاره به سفر آتی یک هیئت از مجلس شورای اسلامی کشورمان به اسلام‌آباد، به ضرورت تقویت همکاری‌های پارلمانی بین دو کشور‌ اشاره نمود.
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار، با اشاره به روابط نزدیک دو ملت و زمینه‌های مساعد همکاری‌ها، به‌ویژه میان بنادر چابهار و گوادر، روابط پارلمانی دو کشور را خوب توصیف و همچنین بر تقویت همکاری‌های مرزی و مبارزه مشترک با تروریسم تاکید کرد.
محمدجواد ظریف در حاشیه سفرش به اسلام‌آباد و دیدار با مقامات مختلف سیاسی و نظامی این کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما در این دیدار‌ها درباره اقدامات آمریکا علیه ایران و جنگ اقتصادی و تلاش آن برای ایجاد فشار اقتصادی که در واقع تروریسم اقتصادی است صحبت کردیم و این‌که چگونه کشور‌ها باید در برابر زیاده‌طلبی‌ها و قلدری آمریکا ایستادگی کنند.
وی هم‌چنین گفت که در این دیدارها، درباره ضرورت همکاری کشور‌های اسلامی در مقابله با طرح‌هایی که ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی برای منطقه و فلسطین دارند از جمله طرح «معامله قرن» که تلاشی برای نابودی آرمان فلسطین است صحبت کردیم.
ظریف درباره اظهارات سخیف دونالد ترامپ که ملت ایران را تروریست خطاب کرده است، گفت: آقای ترامپ با اظهارات خودش نشان داده اولاً تاریخ نمی‌داند و ثانیاً مردم ایران را نمی‌شناسد و ثالثاً ثابت کرده است که ادعاهایش و همکارانش در حمایت از مردم ایران چقدر دروغ است. چند روز قبل اعلام کرد که پایان ایران خواهد بود که ایران پایان او را خواهد دید، اما او هیچ‌گاه پایان ایران را نخواهد دید. او بار‌ها مردم ایران را با لقبی که فقط برازنده خودش است یعنی «تروریسم» هست متهم کرده است. او اعلام کرده که علیه مردم ایران جنگ اقتصادی می‌کند و این جنگ یعنی ترور و تلاش برای تهدید یک دیدگاه سیاسی از طریق فشار اقتصادی و جلوگیری از فروش غذا و دارو و مواد اولیه آن هم برخلاف دستور دیوان بین‌المللی دادگستری. اگر کسی تروریست است شخص ترامپ است نه جمهوری اسلامی ایران که همواره در منطقه در صف اول مبارزه با تروریسم بوده است.
سفر به چابهار
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ظریف پیش از سفر به پاکستان، توقفی چند ساعته در چابهار داشت.
ظریف در ابتدای سفر خود به چابهار از مجتمع پتروشیمی و فولاد در حال ساخت بندر چابهار بازدید کرد و سپس زیر ساخت‌ها و تجهیزات و اسکله‌های بنادر شهید بهشتی و کلانتری را مورد بررسی قرار داد.
وزیر امور خارجه پس از این بازدیدها، در جلسه بررسی راهبردهای منطقه‌ای و معرفی ظرفیت‌های بندر چابهار که در اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در چابهار تشکیل شد، شرکت کرد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه کنارک گفت: توسعه چابهار و شرق کشور از اولویت‌های وزارت خارجه و سیاست‌های خارجی ایران است .
محمدجواد ظریف گفت: توسعه شرق کشور و چابهار می‌تواند در ترانزیت و حمل‌ونقل و شبکه حمل‌ونقل ایران و پاکستان و افغانستان نقش مهمی ‌داشته باشد .