kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۱۷۶
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷
حاشیه‌هایی از دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب

از نگاه صمیمی و لبخند پدرانه رهبری تا ثبت یک‌لحظه به‌یادماندنی

نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بعد از اینکه صحبت‌هایشان تمام می‌شد از پشت تریبون خدمت رهبر معظم انقلاب می‌رفتند و معظم‌له نیز توصیه‌ای برای هرکدام داشتند، این لحظه برای بسیاری از دانشجویان یک‌لحظه تاریخی به‌شمار می‌رود.




جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در شانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان، با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
سخنرانی‌های داغ دانشجویان
به گزارش فارس، مثل همه دیدارها دانشجویان در این دیدار نیز نکات بسیار خوبی را مطرح می‌کردند، گاهی از مسئولان و دولت انتقاد داشتند و گاهی هم از مشکلات کشور و مردم می‌گفتند، یکی از اینکه آرایش جنگی دولتمردان متناسب با جنگ اقتصادی نیست گلایه کرد و یکی هم معتقد بود که تهدید اصلی استفاده نکردن از ظرفیت‌های داخلی است. نماینده دفتر تحکیم در قسمتی از صحبت‌هایش به مسئله زنان پرداخت و نماینده اتحادیه انجمن اسلامی مستقل می‌گفت که جوانی ما در دوره مدیریت کسانی سپری شده که استادتمام فرصت‌سوزی هستند! یکی از دانشجویان هم از عملکرد صداوسیما انتقاد داشت و یکی هم از مسئولان خواست که اگر کمک نمی‌کنند حداقل راه جوانان انقلابی را بند نیاورند! خلاصه بحث‌ها خیلی داغ بود...
رهبر معظم انقلاب هم مانند همیشه با نگاهی صمیمی و لبخندی پدرانه با دقت به سخنان دانشجویان گوش می‌دادند و هرازگاهی هم نکاتی را روی کاغذ کنار دستشان می‌نوشتند. نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بعدازاینکه صحبت‌هایشان تمام می‌شد از پشت تریبون به محضر رهبر معظم انقلاب می‌رفتند و معظم‌له نیز دست‌های آنها را به گرمی می‌گرفتند و با لبخندی صمیمانه می‌فشردند و توصیه‌ای هم برای هرکدام داشتند. این لحظه برای بسیاری از دانشجویان یک‌لحظه تاریخی به شمار می‌رود. در این مراسم ۱۱ نفر از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی صحبت کردند.
اهدای تصویر شهید مهدوی
به رهبر انقلاب
یکی از دانشجویان در زمان سخنرانی درحالی‌که تصویر شهید نادر مهدوی را در دست داشت گفت می‌خواهد سنت‌شکنی کند و این بار او به رهبر معظم انقلاب هدیه بدهد و بعد تصویر شهید را به رهبری تقدیم کرد. آقا هم دستور دادند تمثال شهید در کنارشان قرار داده شود، این موضوع مورد توجه دانشجویان قرار گرفت. مخصوصاً زمانی که تصویر این شهید عزیز روی میز کوچکی کنار معظم‌له گذاشته شد. شهید نادر مهدوی (حسین بسریا) فرمانده ناوگروه ذوالفقار نیروی دریایی سپاه بود که به همراه تعداد دیگری از رزمندگان نیروی دریایی سپاه در تاریخ 16 مهر 66 در نبرد با ناوگان دریایی آمریکا در خلیج‌فارس، پس از ساقط کردن یک بالگرد آمریکایی به شهادت رسید و در ادبیات مقاومت ملت ایران به‌عنوان شهید نماد مقابله با شیطان بزرگ شناخته می‌شود.
دست‌نوشته‌های جالب دانشجویان
تعدادی از دانشجویان روی دست‌هایشان مطالبی همچون «جانم فدای رهبر»، «جانم فدای رهبر» و «پای انقلاب می‌مانیم» نوشته بودند. برخی‌ها تصاویری از رهبر معظم انقلاب را روی دست گرفته بودند عده‌ای هم نیم‌خیز شده بودند تا رهبرشان را از نزدیک تماشا کنند، گویا نمی‌خواستند حتی یک ثانیه از این لحظه را هم از دست بدهند. حال و هوای عجیبی در حسینیه حکم‌فرما بود.
تعدادی از دانشجویان هم که به نظر می‌رسید از خوزستان آمده باشند؛ کاغذهای کوچکی را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود، «سیل در خوزستان هنوز تمام نشده است». به نظر می‌رسید می‌خواستند توجه‌ها را به مشکلاتی که سیل خوزستان ایجاد کرده، جلب کنند. یکی از دانشجویان هم دست‌نوشته‌ای در دست داشت که روی آن نوشته بود «گام دوم انقلاب را ما جوانان برمی‌داریم.»
برخی از دانشجویان هم سربندهای «یا زهرا» و «لبیک یا خامنه‌ای» با خود همراه داشتند و گاهی آن را روی دست می‌گرفتند. اندکی بعد از سخنرانی دانشجویان و وقتی بیانات رهبر معظم آغاز شد، حال و هوای عجیبی حسینیه را فراگرفت. تعداد زیادی از دانشجویان می‌خواستند بایستند و ایستاده صحبت‌های آقا را گوش دهند اما تعدادی از دانشجویان از دیگران می‌خواستند که بنشینند. زمانی که سخنان رهبر انقلاب آغاز شد، همه سکوت کرده بودند و سراپا گوش بودند، نمی‌خواستند هیچ نکته‌ای در ذهنشان از قلم بیافتد.
تشکل‌های دانشجویی در یکی دو سال اخیر
کارهای خوبی کردند
رهبر انقلاب در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که سؤال کرد کمبودها در اداره کشور به ساختار برمی‌گردد یا به کارگزاران، فرمودند: ساختار قانون اساسی خوب است. البته ساختارها می‌توانند تکمیل شوند و نواقصشان برطرف شود؛ مثلاً یک روز مجمع تشخیص نداشتیم و امروز داریم. در همه نظام‌ها همین است. بنابراین ساختار ایرادی ندارد منتها باید کم و زیادش کرد.
ایشان فرمودند: نظام پارلمانی هم که درباره آن بحث شد، ما مفصل در مجمع بازنگری قانون اساسی آن را بررسی کردیم و نتیجه این شد که مشکلات نظام پارلمانی از نظام ریاستی بیشتر است. اما ما کارگزاران ‌اشکال داریم؛ ناتوانی و کوتاهی داریم. گاهی کارگزاران در حرکت اشتباهی می‌کنند که در جامعه شکاف بزرگ ایجاد می‌کند. مقام معظم رهبری در ادامه فرمودند: در صحبت‌ها بود که تصویب برجام را به رهبری نسبت داده‌اند؛ خب شما چشم و گوش دارید و همه‌چیز را می‌بینید. نامه‌ای که درباره برجام نوشته شد و شرایطی که ذکر شده که در این صورت تصویب می‌شود را ببینید. منتها اگر این شرایط اجرا نشده، وظیفه رهبری این نیست که وارد بشود. نظر ما این است که رهبری وارد کار اجرایی نشود، مگر جایی که به حرکت کل انقلاب ضربه می‌زند. اما آن‌طور که برجام عمل شد، من خیلی اعتقادی نداشتم و بارها هم به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه گفتیم و تذکر دادیم.
تقدیر رهبر انقلاب از ورود دانشجویان
برای تحقق مطالبات کارگران نیشکر هفت‌تپه
ایشان همچنین گفتند که در یکی دو سال اخیر، تشکل‌های دانشجویی کارهای خوبی کردند؛ چه در مسائل کشوری و چه در مسائل بین‌المللی. مثلاً دانشجویان در مسئله کارخانه‌های نیشکر هفت‌تپه و ماشین‌سازی رفتند و مشکل را حل کردند؛ این‌ها نه پول دارند و نه قدرت قانونی اما حضورشان مشکل را حل کرده است؛ حضورشان در پیگیری مطالبات کارگران بر دستگاه‌های نظام اثر داشته و این کار خوبی بوده. یا در زمینه فعالیت‌های بین‌المللی درباره یمن، نیوزلند، نیجریه و... دانشجوها اعلام حضور کردند. حضور جلوی سفارت‌ها خوب است؛ همین نشان دادن تجمع شما تأثیرگذار است، البته متانت و عقلانیت لازم است. در همه‌جا از دیوار بالا رفتن خوب نیست؛ هرچند در یک جاهایی مثل لانه جاسوسی خوب است.
بعد از اقامه نماز دانشجویان افطار و شام را هم میهمان سفره معظم‌له بودند. امسال سفره‌های افطار را بیرونِ حسینیه چیده بودند.