kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۰۶۳
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
وزیر اسبق ارتباطات:

وابستگی اینترنتی کشوربه آمریکا باید فوری رفع شود

وزیر اسبق ارتباطات با بیان این که درگیر جنگ نرم و تحریم هستیم گفت: باید به سرعت به سمت قطع وابستگی به نرم افزار ها و پایگاه های داده شرکت های آمریکایی برویم.




به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رضا تقی پور در یک گفتگوی تلویزیونی با اشاره به اینکه برخی اقدامات برای مقابله با تحریم های فناوری اطلاعات از قبل آغاز شد، افزود: باید به فعالیت های بومی سازی از جمله در حوزه نرم افزارها از جمله سیستم عامل، سرعت ببخشیم.
وی با بیان اینکه درگیر جنگ نرم و تحریم هستیم، تصریح کرد: مسئولان باید توجه کنند که این جنگ، جدی و واقعی است.
وزیر اسبق ارتباطات با تاکید بر اینکه نباید اشتباهاتمان را تکرار کنیم بلکه باید از تولیدات داخلی حمایت نماییم ، ادامه داد: به سرعت باید به سمت قطع وابستگی به نرم افزارها و پایگاه های داده شرکت‌های آمریکایی برویم.
یک کارشناس سیاستگذاری در فضای مجازی هم در این برنامه با اشاره به برنامه‌های کاربردی در حوزه ارتباطات مجازی، گفت: در اپلیکیشن های فضای مجازی وضع ما بد نیست و سهم اپلیکیشن‌های داخلی، خوب است.
حسین میرزاپور افزود: پیش از آنکه فناوری های خارجی سهم بازار ما را در اختیار خود بگیرد باید به تولیدکننده های داخلی اعتماد و فضا را تسهیل کنیم و اجازه دهیم رقابت بومی شکل بگیرد.
 وی عنوان کرد: باید به هر ایرانی که می تواند در این زمینه کاری کند اعتماد کرد. این مسئله باید از حالت سیاسی خارج شود و از همه تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم اما اکنون نه تنها حمایت نمی‌شوند بلکه در برخی موارد، موانعی بر سر راه آنان ایجاد میشود و در عوض شرکت های خارجی بازار ما را پر می کنند.عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف نیز با حضور در این نشست تاکید کرد: باید باور کنیم که موضوع استقلال و بومی سازی فناوری های اطلاعات جزو امنیت ملی ماست و باید اراده کنیم تا آن را انجام دهیم.
محمد شریف خانی با اشاره به اینکه جلسات شورای عالی فضای مجازی، نامنظم برگزار می شود، افزود: آیا دولت مردان ما در مقابل حذف بدون اجازه برخی از اپلیکیشن ها از گوشی های همراه ایرانی‌ها از سوی شرکت های آمریکایی، موضع گیری داشتند؟
وی با اشاره به جنگ تجاری و ارتباطاتی چین و آمریکا گفت: اگر هوآوی بعنوان ابداع کننده اینترنت نسل پنجم بتواند در فضای مجازی و فناوری اطلاعات حکمرانی کند همه سیطره وهیمنه آمریکا در فضای مجازی زیرسوال خواهد رفت پس آمریکا تصمیم گرفته است همه راهکارهایی که برای چین فرصت پیشرفت و رشد را فراهم می کند از میان بردارد.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: یکی از این راهکارها، تحریم قطعات الکترونیکی است شرکتهای آمریکایی طرف قرارداد با هوآوی چین، بدلیل چنین تحریمی با افت قیمت سهام و زیانی حدود 11 میلیارد دلار مواجه شده اند.محمد صادق امامیان کارشناس فضای مجازی نیز در این برنامه تلویزیونی گفت: آمریکا و بطور کلی دنیای غرب، شعارهای دموکراسی و لیبرال دموکرات خود را کنار گذاشتند و جایی که منافع حیاتی شان در میان باشد از همه مبانی ذاتی و حقوقی خودش عبور می کند تا منافعش را تثبیت کند.
وی با بیان اینکه فشارهای آمریکا، بسیاری از کشورهای اروپایی را تحت شعاع قرار داده است افزود: خوشبختانه درکشوری زندگی می کنیم که بسیاری از نرم افزارها و اپلیکیش های موبایلی دارای اساس و پایه ایرانی است و وابستگی به آمریکا و غربی ها نداریم.