kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۰۵۲
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴
قاضی صلواتی:

اگر اقدامات «زیباحالت منفرد» نبود «بابک زنجانی» به عملیات مجرمانه نمی‌رسید

چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات «علیرضا زیباحالت منفرد» از نزدیکان بابک زنجانی برگزار شد.




به گزارش میزان، چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیباحالت منفرد به ریاست قاضی صلواتی در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.
در ابتدای این جلسه متهم علیرضا زیباحالت منفرد به ادامه دفاعیات خود پرداخت.
متهم در بیان دفاعیات خود گفت: عدم حضور من در ایران بنا به توصیه شمس (از متهمین پرونده بابک زنجانی) بود. وی طی تماس تلفنی به من گفت: «زور گربه بیرون قفس از شیر داخل قفس بیشتر است»، آقایان فکر نمی‌کردند که توسط پلیس اینترپل به کشور بازگردم.
وی افزود: حدود چهار هزار حواله به نام بابک زنجانی انجام داده‌ام و به ازای هر حواله ۵۰ دلار می‌گرفتم. حوالجات ارسالی از بانک FIIB بوده است.
در ادامه نماینده دادستان خطاب به متهم زیباحالت منفرد گفت: در کدام حوزه با بابک زنجانی فعالیت اقتصادی داشتید؟
متهم پاسخ داد: در دو حوزه ثبت شرکت‌های صوری در مالزی برای انجام حوالجات و پیدا کردن مخازن نفتی.
قاضی صلواتی در واکنش به سخنان زیبامنفرد که سعی می‌کرد خود را تنها یک واسطه بانکی معرفی کند، خطاب به متهم گفت: شما در بانک FIIB مشاور ویژه بوده‌اید. نقش خود را کمرنگ نشان می‌دهید در صورتی که اگر اقدامات مجرمانه شما نبود بابک زنجانی هیچ وقت نمی‌توانست به عملیات مجرمانه برسد.
قاضی صلواتی همچنین گفت: شما از بانک منابع سرشاری داشتید کارمند‌ها را شما استخدام کردید و امکانات را برای کار‌های مجرمانه بابک زنجانی فراهم کردید. شما همه کاره FIIB و شرکت‌های صوری بابک زنجانی بودید.
همچنین نماینده دادستان گفت: حلقه نهایی برای اینکه بابک زنجانی به نیت مجرمانه خود برسد شما هستید. اگر متواری نبودید در پرونده اصلی به پرونده شما رسیدگی می‌شد.
در بخشی از این دادگاه، قاضی صلواتی درباره نقشم متهم در ذخیره‌سازی پنج فروند کشتی حاوی میعانات گازی متعلق به پارس‌جنوبی سؤال کرد و گفت: شما کارمند زنجانی بوده‌اید، چه منفعتی از ذخیره نفت‌ها بردید؟
متهم پاسخ داد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار سود
بردم.
قاضی صلواتی در پاسخ متهم گفت: شما ۶۰ میلیون دلار بابت ذخیره نفت‌ها به جیب زده‌اید، حتی وقتی در مالزی بودی از دانشجویان مقیم مالزی کلاهبرداری می‌کردی و در اظهارات شمس و بابک زنجانی به این مورد ‌اشاره شده است.
در این هنگام قاضی صلواتی مهدی شمس را که از محکومین پرونده است برای توضیح درباره اظهارات حالت‌منفرد به جایگاه احضار کرد.
شمس که به عنوان مطلع حاضر شده بود، گفت: ذخیره یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن نفت در چین، امضای بارنامه‌های جعلی شرکت ISA و تمام سوئیفت‌های شرکت‌ها بر عهده حالت‌منفرد بود.
با اعلام ختم جلسه، قاضی صلواتی گفت: جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده ۵ خرداد برگزار خواهد شد.