kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۸۸۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲
دومین جلسه دادگاه «محمدهادی رضوی» برگزار شد

ریخت و پاش متهم بانک سرمایه با تسهیلات سفارشی

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدهادی رضوی و ۳۰ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه برگزار شد.




به گزارش میزان، دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام تعدادی از متهمان بانک سرمایه صبح دیروز در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.
در ابتدای این جلسه نماینده دادستان با اعلام اینکه برخلاف فضاسازی‌های متهم رضوی، وی یک متهم خرد نیست، گفت: در جلسه گذشته مطالبی از سوی سید محمد هادی رضوی دایر بر اینکه او خود را متهم خرد اعلام کرده وجود دارد، درست است که پرونده بانک سرمایه خرده‌ای از اتهامات او است، اما او متهم خرد نیست.
قهرمانی اظهار داشت: پرونده‌ای که آورده‌ام مشحون از فساد است و طبق گزارش بانک مرکزی آقای رضوی ۱۰۷ میلیارد تومان از بانک سرمایه تسهیلات دریافت کرده و ۱۰۴ میلیارد تومان نیز از بانک‌های دی، اقتصاد نوین، مسکن و تجارت دریافت کرده است.
وی خطاب به متهم رضوی گفت: شاید ۸۰ میلیارد تومان برای شما چیزی نباشد؛ اما درد بسیاری از مردم را درمان می‌کند، شما متهم کلان هستید.
نماینده دادستان افزود: متهم رضوی از طریق سه شرکت برای غارت بانک سرمایه ورود کرده است، شرکت آینده‌سازان فاطمی و رهپویان کوثر ویژه تسهیلات و شرکت شایگان تجارت آتیه ویژه ضمانت نامه بوده است.
در ادامه خانم رام، یکی از کارشناسان اداره تسهیلات بانک سرمایه و از مخالفان اعطای هرگونه تسهیلات به متهم رضوی، با حضور در جایگاه گفت: من نظر منفی خود را بر اساس مدارک نوشتم که عین واقعیت بود. مشکل این بود که روی ما و اداره فشار زیادی بود و نمی‌دانم این تسهیلات به چه شکلی بود که خواسته بودند آن تکرار شود و به کارشناسان ارجاع می‌شد.
نماینده دادستان در ادامه گفت: علی‌رغم این مخالفت‌ها، متهم رضوی که هیچگونه صلاحیتی نداشته تا ۶۰ میلیارد تومان با شرکت آینده سازان فاطمی تسهیلات گرفته است.
قهرمانی درباره نحوه فعالیت متهم رضوی اظهار داشت: پاسکاری بین متهم رضوی و امامی برای غارت بانک به این شکل است که آقای رضوی از بانک مصوبه می‌گیرد و وثیقه وی ۳۰ درصد تعیین می‌شود که در ادامه به بانک سرمایه نامه می‌زند و می‌گوید که جای وثیقه از من پول بگیرید. در این زمان امامی ورود می‌کند و جای وثیقه را پُر می‌کند و وی تسهیلات را دریافت و تبدیل به ملک و ماشین کرد. وی (متهم رضوی) وقتی پول را به آقای امامی پس می‌داد پول را به شرکت‌های کارتن خواب می‌ریخت. شرکت گلگون تجارت جهان که مربوط به یک جوان یتیم است با اسم آن ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفته و قرار بود که ۵ میلیون تومان به او بدهند که آن ۵ میلیون تومان را هم ندادند.
نماینده دادستان افزود: رضوی به همراه متهمان دلاویز و امامی، ملکی در نوشهر بالغ بر ۷۸ هزار متر (سه ویلای لوکس) می‌خرند، ملکی ۴۵۶ متری در خیابان آفریقا و در خیابان احمد قصیر ۵ طبقه که هر طبقه آن ۶۰ متر است به نام خودش خریداری می‌کند. رضوی همچنین به نام منشی خود ملکی را رهن می‌کند و ماشین BMW X4 را نیز برای منشی خود خریداری می‌کند. همچنین ملکی در خیابان فرشته از آقای امامی می‌خرد.
قهرمانی گفت: رضوی با پول معلمان و به اسم سرمایه‌گذاری خودرو‌هایی از قبیل مازراتی، بنز S500، سوزوکی، تویوتا راوفور، موتورسیکلت ان وی اگوستا که قیمت آن به اندازه 10پراید ۵۰ میلیون تومانی است خریداری می‌کند. خبر‌هایی هست که وی با تشریفاتی به خیابان می‌آمده است.
نماینده دادستان در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه ما متهم رضوی را نه داماد نتانیاهو می‌دانیم نه کسی دیگر، خطاب به وی گفت: شما خودتان دارید پرونده را سیاسی می‌کنید تا از آن استفاده‌های خاص کنید. پرونده شما اقتصادی است، شما آدم خاصی نیستید بلکه یک مفسد اقتصادی هستید. (متهم در جلسه قبل دادگاه گفته بود: ظاهرا خیلی دوست دارند بگویند محمد هادی رضوی داماد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) است، من که داماد نتانیاهو نیستم، از دادگاه می‌خواهم فارغ از داماد فلانی بودن پرونده من بررسی شود.)
بعد از سخنان نماینده دادستان متهم رضوی به دفاع از خود پرداخت. وی در بخشی از دفاعیات خود مدعی شد: محمد امامی پول داده در حالی که پول خودم را داده است و در سریال شهرزاد من با وی قرارداد بسته‌ام.
همچنین در این جلسه متهمان خانی و محمدی مسئول وصول مطالبات بانک سرمایه برای پاسخ به سؤالات در جایگاه حضور یافتند.
پس از پایان اظهارات متهم محمدی، قاضی مسعودی مقام پایان جلسه را اعلام کرد، جلسه بعدی دادگاه امروز صبح برگزار می‌شود.
ادامه محاکمه دستیار بابک زنجانی
همچنین روز گذشته سومین جلسه دادگاه علنی رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد دستیار بابک زنجانی به اتهام مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت HK و پولشویی به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
قاضی صلواتی در ابتدای این جلسه گفت: کیفرخواست ۹۸ صفحه‌ای این متهم در دو جلسه قبل توسط نماینده دادستان قرائت شد و با توجه به اینکه در زمان رسیدگی به پرونده بابک زنجانی، متهم علیرضا زیبا حالت منفرد متواری بوده است لذا با پیگیری شبانه‌روزی سربازان گمنام امام زمان(عج) این متهم در کشور دومینیکا شناسایی و در دی ماه سال ۹۵، توسط پلیس بین‌الملل دستگیر و نهایتا به کشور بازگردانده شده است.
قاضی صلواتی افزود: این متهم مدیریت شرکت‌های نفتی مفسد بابک زنجانی را بر عهده داشته و برای بابک زنجانی اقدام به خرید بانک نیز کرده است.
در ادامه این دادگاه مدیر حقوقی شرکت ملی نفت به عنوان شاکی پرونده گفت: پس از مشخص شدن نقش علیرضا زیبا حالت منفرد در راستای فرآیند مجرمانه اقدامات بابک زنجانی و سایر شرکا، این شرکت از وی به اتهام کلاهبرداری، تحصیل مال نامشروع، جعل سند و خیانت در امانت شکایت کرد.
وی افزود: در راستای انجام اقدامات بزهکارانه در جهت نشان دادن کسری در محموله‌های نفتی، این متهم اقدام به اضافه کردن آب به میعانات نفتی می‌کرده است. همچنین این متهم یک نفتکش را خریداری کرده که با نام نخست‌وزیر دومینیکا در حال حاضر و تحت پرچم این کشور در حال فعالیت است.
در ادامه متهم حالت‌منفرد با حضور در جایگاه به نحوه آشنایی خود با بابک زنجانی و ورود به قراردادهای نفتی و نقش خود در آنها پرداخت.
بعد از پایان دفاعیات متهم، نماینده دادستان گفت: پرونده حاضر مصداقی از تشکیل باند سازمان‌یافته است که با اقدامات مجرمانه در قالب خرید نفت و دور زدن تحریم، امنیت کشور را مخدوش کرده است.
گفتنی است، دادستان سابق تهران درباره رابطه این متهم و بابک زنجانی گفته بود، این فرد در خرید و فروش محموله‌های نفتی بابک زنجانی نقش داشته و پس از تاسیس بانک FIIB در واقع پروژه بابک زنجانی تکمیل شد؛ چراکه این پروژه یک بانک کم داشت که با کمک این متهم این موضوع حل شد.