kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۸۵۲
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
لزوم توجه بیشتر وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به رشته های مدال‌آور

موفقیت تاریخی کاراته، ناکامی عجیب تکواندو از امروز به فکر المپیک 2020 باشید!

کاراته و تکواندو دو رشته مهم ورزش ایران در المپیک 2020 هستند. نیاز است وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک توجه کافی را به این دو رشته ورزشی داشته باشند تا شانس مدال‌آوری ایران در توکیو بالا برود.



سرویس ورزشی-

روز پایانی دومین مرحله لیگ جهانی کاراته وان(سری آ) در سال 2019در شهر استانبول ترکیه پیگیری شد و نمایندگان کاراته ایران به 6 مدال طلا و 3 مدال برنز دست یافتند تا نتیجه تاریخی برای کاراته ایران در لیگ جهانی به ثبت برسد.
 در روز پایانی و در وزن 75- کیلوگرم، بهمن عسگری در دیدار نهایی مجددا مانند فینال رقابت‌های قهرمانی جهان در سال 2018 به مصاف لوئیجی بوسا از ایتالیا رفت و بار دیگر مقابل این کاراته‌کا باتجربه به برتری دست یافت. عسگری این بار با نتیجه 6 بر یک از سد بوسا گذاشت تا یک مدال طلای دیگر به کارنامه افتخارات خود اضافه کند.
در فینال وزن 84+ کیلوگرم صالح اباذری پس از تساوی 2-2 مقابل گوگیتا آرکانیا با قانون سنشو(کسب امتیاز اول) به برتری دست یافت تا به مدال طلا دست پیدا کند.
مهدی قراری‌زاده نیز در وزن 84- کیلوگرم در دیدار نهایی با نتیجه یک بر صفر مقابل اوگار آکتاش قهرمان اروپا و دارنده یک مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز لیگ‌های جهانی در سال 2019 به برتری دست یافت تا کاراته ایران را صاحب مدال طلایی دیگر کند.
در کاتای تیمی بانوان نیز تیم کشورمان با ترکیب پریسا رحمانی، مهری یزدانی و مائده نصیری‌پی با نتیجه 25/46 به 25/2 از سد تیم استرالیا گذشت تا به مدال طلا دست پیدا کند. همچنین طراوت خاکسار در وزن 55- کیلوگرم و حمیده عباسعلی در وزن 68+ کیلوگرم با برتری در دیدارهای پایانی دو مدال طلای دیگر برای کاراته ایران کسب کرده بودند.
مهدی خدابخشی نیز در وزن 84- کیلوگرم، علی مسکینی در وزن 60 - کیلوگرم و کاتای تیمی مردان به سه مدال برنز رسیده بودند.
کسب 6 طلا از 6 فینال اوج کار کاراته کاهای ایران در استانبول بود، این موفقیت نشان از آمادگی فنی و ذهنی کاراته کاهای ایران در دومین مرحله لیگ جهانی کاراته وان
(سری آ) داشت. رقابت‌های دومین مرحله لیگ جهانی کاراته وان
(سری آ) در سال 2019 از روز جمعه 27 اردیبهشت با حضور 1813 کاراته‌کا از 103 کشور به مدت سه روز در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.
تیم کاراته ایران در شرایطی در دومین مرحله لیگ جهانی سری آ موفق به کسب این نتیجه تاریخی شد که در مرحله نخست این رقابت‌ها در اتریش، با کسب 2 مدال طلا، 2 نقره و 2 برنز در مجموع مردان و بانوان عنوان نایب قهرمانی را بدست آورده بود.
ناکامی تکواندوکاران در رقابت‌های جهانی
اما برخلاف کاراته کاهای کشورمان، تیم ملی تکواندوی کشورمان در رقابت جهانی این رشته ورزشی موفق نبود و ضعیف‌ترین نتیجه تکواندوی ایران در ۲۲ سال اخیر رقم خورد. بیست و چهارمین دوره مسابقات قهرمانی جهان به میزبانی منچستر با حضور975 تکواندوکار از 150 کشور از هفته گذشته به مدت 5 روز در سالن «آرنا» منچستر برگزار شد.
ملی‌پوشان تکواندوی ایران در بخش مردان که از 5 ماه پیش خود را برای حضور در این رویداد بزرگ آماده کرده بودند قبل از اعزام دچار شوک بزرگی شدند. سفارت کشور میزبان با کارشکنی در صدور ویزای تکواندوکاران باعث شد تا تیم ملی به صورت ناقص و طی چهار مرحله به این رویداد اعزام شده و میرهاشم حسینی و عرفان ناظمی نیز شرکت در این رقابت مهم را از دست دادند.
ملی‌پوشان تکواندوی ایران که برای فتح سکوی قهرمانی و دفاع از عنوان 18 ساله خود عازم این رقابت‌ها شده بودند، به اعتقاد فدراسیون به دلیل کارشکنی انگلیس موفق به کسب سکو نشدند. در پایان این دوره از رقابت‌ها، کره جنوبی در مجموع (مردان و زنان) با 4 مدال طلا، یک نقره و دو برنز قهرمان شد، انگلستان با 3 مدال طلا و یک برنز نایب قهرمان شد و چین با 2 مدال طلا، 2 نقره و 3 برنز عنوان سوم را کسب کرد. تیم‌های تایلند، روسیه، ترکیه، آذربایجان، ایتالیا، کوبا، مکزیک، برزیل و ایران در مجموع (مردان و زنان) رده‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.
تیم‌های ملی تکواندو ایران در پایان رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۹ با نمایشی دور از انتظار در مجموع با کسب ۲ مدال نقره مهلا مومن‌زاده و سروش احمدی و تک مدال برنز آرمین هادی‌پور در جایگاهی بهتر از دوازدهمی جهان جای نگرفت تا ضعیف‌ترین نتیجه تکواندوی ایران در ۲۲ سال اخیر رقم بخورد؛ در جایی که تنها سه تکواندوکار از جمع ۱۲ نفر اعزامی موفق شدند روی سکو بروند.
بدون تردید سیاسی کاری و رفتار غیر اخلاقی انگلیس به عنوان میزبان مسابقات، در ناکامی تیم ملی تاثیرگذار بود اما در این میان نمی‌توان ضعف فنی تیم را نیز نادیده گرفت زیرا به فرض حضور دو غایب ایران در این رقابت‌ها و کسب خوشرنگ‌ترین مدال نیز باز هم ایران به عنوان یکی از قدرت‌های برتر تکواندوی جهان امتیاز لازم برای رفتن بر روی سکو را بدست نمی‌آورد.
حواس وزارت ورزش به کاراته و تکواندو باشد
کاراته و تکواندو دو رشته مهم ورزش ایران در المپیک 2020 هستند. نیاز است وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک توجه کافی را به این دو رشته ورزشی داشته باشند تا شانس مدال آوری ایران در توکیو بالا برود. کاراته روند خوبی در پیش گرفته و کسب 6 طلا از 6 فینال نشان دهنده عملکرد خوب فدراسیون، کادرفنی و ملی‌پوشان است. انتظار می‌رود وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک با در اختیار قراردادن امکانات به ورزشکاران ایران رشته ورزشی، شانس این رشته ورزشی را برای موفقیت در المپیک بالا ببرد.
درباره تکواندو هم باید گفت که این رشته ورزشی سالها بار مدال آوری ورزش در المپیک را بر دوش داشته اما چند سالی است که از روزهای خوبش فاصله گرفته است. باید اتفاقات این رشته ورزشی نیز به خوبی رصد شود و با رفع نقاط ضعف کاری کرد که تکواندو به روزهای خوب گذشته‌اش بازگردد.