kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۷۱۹
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱
رئیس‌ قوه قضائیه:

تشکیل شعب تخصصی در محاکم ادامه خواهد داشت

رئیس‌ قوه قضائیه گفت: تشکیل شعب تخصصی در برنامه کاری‌ام است با این نگاه که قضات باتجربه در این شعب بتوانند با استفاده از مشاوران متبحر به پرونده‌ها رسیدگی کنند.




به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در نشست با قضات دادگاه‌های تجدیدنظر و کیفری یک استان تهران که در مجتمع قضایی غدیر برگزار شد، گفت: موضوع اطاله دادرسی در دادگاه‌های تجدیدنظر باید تا حد امکان با کمک نیروی انسانی توانمند حل و فصل شود.
رئیسی افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب باید تحولی در دستگاه قضایی ایجاد شود تا هم دستگاه قضایی در درون خود و هم مردم در جامعه احساس عدالت کنند و این‌ها با بخشنامه و دستورالعمل محقق نمی‌شود و مردم باید احساس کنند که زود به حقشان می‌رسند.
وی ادامه داد: نگاه و اطمینان و اعتماد مردم به دستگاه قضایی برای ما بسیار مهم است و نمی‌توان به رای مردم بی‌توجه بود و قطعا باید برخی اقداماتمان را برای جامعه تبیین کنیم. برخی آراء به‌ویژه پرونده‌های اقتصادی ابعادی دارد که باید جامعه را مطلع کنیم و مطمئناً جامعه عدالت‌خواه و حق‌خواه ما اگر ببیند کار‌های ارزشمندی در جهت عدالت و حق انجام می‌شود تایید خواهد کرد.
رئیس‌ قوه قضائیه گفت: تشکیل شعب تخصصی در برنامه کاری‌ام است با این نگاه که قضات باتجربه در این شعب بتوانند با استفاده از مشاوران متبحر به پرونده‌ها رسیدگی کنند.
رئیسی درخصوص شعب تخصصی افزود: شاید قاضی در بحث حقوقی تبحر داشته باشد، اما همیشه امکان‌پذیر نیست که قاضی بتواند در دانش‌های دیگر نیز تبحر پیدا کند و برهمین اساس معتقدیم که باید قضات ما در شعب تخصصی از مشاوران باتجربه و همچنین کارشناسان استفاده کنند.
وی اظهار داشت:​ استفاده از مشاور و کارشناسی را در پرونده‌ها امری ضروری می‌دانیم و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود و ما در شعب تخصصی هم که تلاش خواهیم کرد آن را ایجاد کنیم توجه خواهیم داشت که قضات با تجربه ما بتوانند از نظر مشاوران استفاده کنند.
رئیس‌دستگاه قضا گفت: هرچه پرونده‌ها و گزارش‌ها در بخش‌های انتظامی، امنیتی و بعد از آن در دادسرا‌ها و دادگاه‌ها از جامعیت برخوردار باشند کار تجدیدنظر کمتر می‌شود و دادگاه تجدیدنظر باید به نوعی تایید نظر باشند و این به شرطی است که رای در دادگاه‌های بدوی، اتقان بالایی داشته باشند.
رئیسی افزود: پرونده‌ها در مراحل مختلف قضایی باید به گونه‌ای رسیدگی شود که قاضی رسیدگی‌ها را به مرحله بعدی خود موکول نکند و هرچه دادسرا قوی کار کند کار دادگاه خوب پیش می‌رود. وی توجه به رونق تولید و ‌اشتغال را در رسیدگی به پرونده‌ها ضروری خواند و تأکید کرد: هیچ کارخانه‌ای در امر رسیدگی‌ها نباید تعطیل شود.
رئیس‌ قوه قضائیه گفت: ما نباید پرونده مسن و معوقه داشته باشیم و برای رفع این مشکلات کسی مارا از بیرون دستگاه قضایی یاری نمی‌کند و این قضات ما هستند که باید مشکلات موجود در بحث پرونده‌های مسن و معوقه را برطرف کنند.
کاهش ورودی پرونده‌ها
 از گام‌های اولیه تحول در قوه قضائیه
رئیسی همچنین در حاشیه نشست قضات دادگاه‌های تجدیدنظر و بازدید از دادگاه تجدیدنظر و دادگاه کیفری یک، در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه اطاله دادرسی سیستمی است یا کمبود کارکنان باعث این موضوع می‌شود، گفت: اطاله دادرسی علل مختلفی دارد برخی از علل آن برون‌سازمانی است و برخی درون‌سازمانی، برخی از آنها مربوط به قوه قضائیه است و برخی از آنها مربوط به قوه قضائیه نیست و باید پیگیری کنیم، ولی علت آن مربوط به بیرون است و از ابعاد مختلف بررسی شده است. وی افزود: یکی از مسائل بسیار مهم که در اطاله دادرسی نقش دارد حجم بالای ورودی پرونده‌هاست و ما این میزان حجم ورودی پرونده‌ها به دادگستری را نباید داشته باشیم و به هر شکل ممکن موضوع را حل کنیم.
رئیس‌ قوه قضائیه ادامه داد: فعال کردن حوزه‌های پیشگیری از وقوع جرم و فعال کردن ادارات و سازمان‌های مسئول که می‌توانند کاری کنند که این پرونده‌ها تشکیل نشود، مهم است و نباید هر روز شاهد تشکیل پرونده در کشور باشیم و برایمان زیبنده نیست.
رئیسی خاطرنشان کرد: کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری حتما در دستور کار ماست که از گام‌های اولیه تحول در قوه قضائیه محسوب می‌شود و هدف قوه قضائیه کاهش ورودی پرونده به دادگستری است که تمام بخش‌ها و ادارات باید نسبت به این موضوع حس بگیرند تا ما بتوانیم موضوع بسیار مهم ورود پرونده به دادگستری‌ها را عملیاتی کنیم.