kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۶۷۴
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر:

85 درصد داروهای مورد‌نیاز حج تمتع آماده ارسال به عربستان است

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: کادر درمانی حج، امسال به ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر خدمات پزشکی ارائه خواهند کرد.




به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، محمدتقی حلی‌ساز گفت: معاینات ۹۵ درصد زائران انجام و توانایی آنها برای اعزام تایید شده است، آزمایش غربالگری بیماری‌های زائران نیز انجام شده و بر این اساس ۲۲ درصد زائران مبتلا به فشار خون، ۱۴ درصد مبتلا به قند خون و ۵ درصد مبتلا به بیماری‌های قلبی بوده‌اند.
حلی‌ساز اظهار داشت: به ازای هر ۳۰۰ زائر یک پزشک در تیم داریم که به عنوان نخستین خط درمانی ما نقش مهمی در حفظ سلامت زائران ایفا می‌کنند، به عبارتی به ازای هر دو کاروان یک پزشک خدمات درمانی لازم را به زائران ارائه می‌کند و در مجموع کادر درمانی حج امسال ۵۵۰ نفر اعم از پزشکان کاروان‌ها و کادر بیمارستانی است.
وی اعلام کرد: ۸۵ درصد داروهای مورد نیاز حج امسال برای ارسال آماده شده است، بر این اساس از ۱۵ شوال (۲۹ خرداد)، به مدت دو هفته فرصت داده شده تا داروهای مورد نیاز به عربستان ارسال شود و با توجه به الگوی بیماری‌ها و تجربیات سال‌های گذشته شامل بیماری‌های ریوی، قلبی، گرمازدگی، اسکلتی و عضلانی داروها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز تامین شده است.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: ۷۰ درصد پزشکان از میان کسانی که سابق بر این اعزام شده بودند، انتخاب شده‌اند و
۳۰ درصد نیز حج اولی هستند، چراکه به هر حال برای بهبود تخصص تیم درمانی و جایگزینی تیم جدید، باید پزشکان جدید نیز انتخاب شوند.
حلی‌ساز افزود: زائرانی که داروهای خاص مصرف می‌کنند باید داروهای تخصصی خود را به همراه نسخه عربی که از سوی پزشک کاروان به آنها داده می‌شود همراه خود داشته باشند. برخی از داروهای تخصصی را مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر در سطح جزئی به عربستان می‌برد تا اگر زائری داروی خود را گم کرد و یا همراه نداشت بتوان در اختیار او قرار داد؛ در موارد دیگری که دارویی در فارماکوپه ارسال نباشد، گاهی از عربستان خریداری می‌شود و موارد خاصی که نیاز به استفاده از داروهای ممنوعه‌ای چون مورفین برای مبتلایان به سنگ‌کلیه باشد، دولت عربستان به صورت کاملا محدود و به شرط تحویل گرفتن پوکه داروی مصرفی، در اختیار ما قرار می‌دهد.
وی با تاکید بر موارد ممنوعه اعزام زائران، اظهارداشت: با توجه به قوانین جمهوری اسامی و دولت سعودی، خروج هرگونه مواد و داروی مخدر از ایران و ورود هرگونه دارو و مواد مخدر به عربستان ممنوع است.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعت هلال‌احمر گفت: زائران در صورت نیاز به جراحی و استفاده از خدماتی چون دیالیز به بیمارستان‌های سعودی اعزام می‌شوند، زائرانی که به هر علت بستری شده باشند برای انجام اعمال خود در عرفات، مشعر و منا در سرویس‌های درمانی خاص به حج اعزام می‌شوند. به علاوه برای ارائه خدمات درمانی به زائران یک بیمارستان در عرفات، یک بیمارستان در منا و یک آمبولانس درمانی سیار در مشعر در نظر گرفته شده است.  
وی تاکید کرد: تمامی زائران باید واکسن مننژیت را تزریق کنند، این واکسن وارداتی است و با وجود همه مشکلات برای واردات داروها، قیمت واکسن افزایش زیادی نداشته و لذا ضروری است تا زائران به نزدیک‌ترین پایگاه هلال‌احمر برای تزریق واکسن مراجعه کنند.