kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۶۰۸
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰

۲۰۱۸ سالی ننگین برای عربستان از نگاه عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی در اولین سالگرد زندانی شدن شماری از فعالان عربستانی، سال ۲۰۱۸ را سالی ننگین برای رژیم سعودی توصیف کرد.

سازمان عفو بین‌الملل همزمان با نخستین سالگرد زندانی شدن شماری از فعالان زن سعودی، روزنامه نگاران، دانشگاهیان و نویسندگان عربستانی در گزارشی با عنوان «سال ننگینِ سعودی» موارد نقض قوانین حقوق بشر را در عربستان در سال 2018 به صورت مستند ارائه کرد. این سازمان اعلام کرده، «فعالان زن و مرد سعودی سال گذشته گرفتار بازداشت‌های خودسرانه از سوی حکومت بوده و ماه‌های طولانی از ملاقات و سخن گفتن با خانواده‌های خود محروم بوده‌اند... فعالان زن سعودی در موارد متعدد از شلاق خوردن، شکنجه شدن با شوک‌های الکتریکی و تحمل آزار جنسی خبر داده‌اند.»
سازمان عفو بین‌الملل همچنین در گزارش خود، نزدیکترین متحدان ریاض و شمار دیگری از کشورهای غربی را به نادیده گرفتن اقدامات سرکوبگرایانه حکومت سعودی و تبانی با این رژیم متهم کرد و از آمریکا و کشورهای غربی خواست به جای در اولویت قرار دادن قراردادهای تجاری و فروش تسلیحات، رژیم سعودی را برای آزادی فوری و غیرمشروط زندانیان اندیشه، تحت فشار بگذارند. گزارش سازمان عفو بین‌الملل همچنین بازداشت و زندانی شدن شمار زیادی از مخالفان نظام سعودی را ثبت کرده است که با استناد به اعترافات اجباری و تحت شکنجه به اعدام محکوم شده‌اند. رژیم سعودی از آغاز سال 2018 تا پایان ماه گذشته حداقل 110 زندانی را اعدام کرده است. اخیرا آل‌سعود 37 نفر از جمله 33 شیعه را به اتهام واهی تروریسم گردن زد.