kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۴۹۵
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵

انهدام باند فیشینگ با کلاهبرداری ۴۶میلیارد ریالی

رئیس‌پلیس فتا ناجا از متلاشی شدن یک باند سازمان یافته فیشینگ با کلاهبرداری بیش از ۴۶میلیارد ریالی خبر داد.



به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار وحید مجید اظهار داشت: در پى ارجاع بیش از 100 فقره پرونده برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان در استان خراسان رضوى در بازه زمانى 20 روزه، کارشناسان تیم عملیات ویژه پلیس فتا، اقدامات فنى خود را در این خصوص آغاز کردند .
مجید گفت: کارشناسان پلیس فتا استان خراسان رضوى با انجام تحقیقات و بررسی‌های تخصصی دریافتند بخشى از وجوه سرقتى در حساب افراد مختلف در سراسر کشور به چرخش درآمده و بخشى دیگر صرف خرید شارژ،‌ کالا، ارز دیجیتال و دیگر خریدهاى اینترنتى در نقاط مختلف کشور شده است.
وی با بیان اینکه تراکنش خریدهاى صورت گرفته از رقم بالایى برخوردار بود، افزود: تعدادى از متهمان در فضاى سایبرى شناسایى و پس از اخذ هماهنگی‌های قضائی طی اقدامی هماهنگ ۸ متهم جوان و نوجوان در مشهد مقدس، دو متهم در تهران و دو نفر دیگر در استان‌هاى شمالى کشور دستگیر شدند.
رئیس‌پلیس فتا درباره ابعاد فعالیت این باند کلاهبردارى گفت: با توجه به وسعت دامنه کلاهبردارى‌ها در سطح کشور مشخص شد مجرمان با طراحى صفحات فیشینگ (شبیه صفحات اصلی خدمات اینترنتی) نظیر دریافت شارژ و خریدهاى زیر قیمت به صورت اینترنتى و یا وعده‌هاى واهى دیگر اقدام به فریب طعمه‌های خود می‌کردند. قربانیان نیز با وارد کردن اطلاعات کارت بانکى خود در صفحات جعلى، اطلاعات مزبور را در اختیار اعضای این باند قرار داده، به‌گونه‌ای که هر کدام از اعضاى باند بدون اینکه یکدیگر را از قبل ملاقات کرده باشند در فضاى مجازى، یک گروه سازمان یافته تشکیل داده بودند و با تقسیم مسئولیت؛ موجودى حساب قربانیان را خالی کرده و حتى با سوءاستفاده از اطلاعات حساب‌هاى بانکى آنها دست به پولشویى می‌زدند .
سردار مجید گفت: با توجه به وسعت دامنه فعالیت این باند کلاهبردارى، رقم و میزان دقیق آنکه تاکنون از دوهزار و 100 اطلاعات کارت بانکى به دست آمده، مشخص شده بیش از ۴۶ میلیارد ریال برداشت غیرمجاز در فاصله زمانى کمتر از سه ماه صورت گرفته که در این رابطه تحقیقات از سوی پلیس ادامه دارد .
کلاهبرداری 60 میلیونی با ترفند «برنده شدن در رادیو»
رئیس‌پلیس فتا پایتخت نیز از دستگیری فردی که با ترفند تکراری برنده شدن در برنامه‌های رادیویی و دریافت زیرکانه اطلاعات کارت بانکی طعمه‌های خود اقدام به کلاهبرداری 60 میلیون تومانی کرده بود خبر داد.