kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۳۵۶
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲
تریبون آزاد

مشکلات دانشجویان افغانستانی با نوسانات ارزی در ایران!




* متن زير گلايه‎نامه‌اي از طرف جمعي از دانشجويان افغانستانی شاغل به تحصیل در ایران است كه به دليل مشكلات ارزي و هزينه‌هاي بالاي تحصيل، اكنون با معضل شهريه هاي نجومي دانشگاه هاي علوم پزشكي، دست و پنجه نرم مي كنند! ضمن انتشار بی‌کم و کاست اين گلايه‎نامه، «سرويس علمي/ آموزشي كيهان» آمادگي خود را جهت انعكاس جوابيه احتمالي از سوي مسئولين و دست اندركاران مربوطه، اعلام مي دارد.
«ما جمعی از دانشجویان افغانستانی دانشگاه علوم پزشکی تهران که ساکن ایران هستیم، در دوره‌ای که نرخ دلار ۳۵۰۰ تومان بود، در این دانشگاه ثبت‌نام نمودیم. اکنون که نرخ ارز حدود ۵ برابر شده است توان پرداخت شهریه 7000 الی 7500 دلاری از عهده ما خارج شده است. در این شرایط دانشگاه علوم پزشکی تهران با وجود اینکه حدود ۱۰۰۰ دانشجوی خارجی دارد و از تمامی آنان شهریه به دلار دریافت می‌کند و چندین برابر شدن نرخ ارز سود دانشگاه را هم چندین برابر افزایش داده است، بارها درخواست ما را برای دریافت شهریه با ریال و معادل دلار ۴۲۰۰ تومانی که در بخشنامه‌ای از طرف وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده بود، رد کرده است و در ابتدای ترم بهمن 97، تمامی دانشجویان افغانستانی را موظف به پرداخت ۲۰ درصد شهریه ترم با دلار براساس ارز آزاد نموده و از آنان تعهد گرفت بقیه شهریه را بعد از تعطیلات نوروز تسویه نمایند. لازم به ذکر است، این درحالیست که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیرو دریافت بخشنامه از وزارت بهداشت، هم اکنون شهریه دانشجویان افغانستانی ساکن ایران را با ریال محاسبه و دریافت می‌کند. این وضعیت بغرنج برای ما دانشجویان افغانستانی در شرایطی است که اگر می‌خواستیم از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه شویم، بایستی حدود ۲۵ میلیون تومان شهریه سالانه پرداخت ‌نماییم که رقمی به مراتب کمتر از میزان شهریه‌های نجومی دلاری اخیر خواهد بود! با این وجود، اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، ما مجبور به انصراف از ادامه تحصیل خواهیم شد که در آن صورت هم دانشگاه اجازه خروج را تا تسویه حساب کامل به ما نمی‌دهد، و هم اقامت تمدید نخواهد شد و بلاتکلیف خواهیم ماند.»
گفتنی است،‌ اشاره دانشجویان افغانستانی در متن فوق به بخشنامه شماره 2351/101 از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطاب به تمامی واحدهای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور است که در متن آن صراحتاً قید شده است: «پیرو نامه‌های شماره 2139/101 مورخ 2/7/1397 و 2322/101 مورخ 15/7/1397 با توجه به سؤالات و ابهامات مطرح شده درخصوص مشمولین دستور مقام محترم وزارت به اطلاع می‌رساند، دانشجویانی مشمول پرداخت شهریه براساس ارز با نرخ رسمی (42000 ریال) می‌باشند که دارای والده ایرانی بوده و یا والدین آنان افغانی باشند و بخشی از تحصیل (دانش‌آموزی یا دانشگاهی) خود را در ایران گذرانده باشند. در ضمن این دستور در کلیه مقاطع تحصیلی و از تاریخ پذیرش آنان قابل اجرا می‌باشد. لذا سایر دانشجویان افغانی غیر از موارد فوق همانند دانشجویان سایر کشورها مانند عراق، لبنان و... که در دانشگاه‌های علوم پزشکی تحصیل می‌کنند مشمول پرداخت شهریه براساس ضوابط تعیین شده قبلی می‌باشند.»