kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۰۲۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
پس از شکست کودتای اخیر علیه مادورو

خوان گوایدو رسما خواستار مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا شد

رهبر کودتای شکست‌خورده اخیر ونزوئلا به بهانه خارج کردن این کشور از بحران سیاسی، خواستار مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا شد.




«خوان گوایدو» مزدور سازمان جاسوسی «سیا» ضمن اعتراف صریح به شکست کودتا علیه دولت «نیکلاس مادورو»، خواستار مداخله نظامی آمریکا در این کشور شد. وی در پاسخ به این سؤال که «اگر جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا به او زنگ زده و او پیشنهاد مداخله آمریکا را بدهد، جواب او چه خواهد بود؟» گفت: «من به او می‌گویم که دوست عزیز، جان بولتون! من از کمک شما متشکرم و از پیشنهاد شما ممنونم. ما این پیشنهاد را بررسی کرده و حتی ممکن است برای حل این بحران در پارلمان به رای بگذاریم. اگر لازم باشد احتمالاً ما این پیشنهاد را قبول می‌کنیم.» گوایدو روز دوشنبه نیز در مصاحبه با شبکه «بی‌بی‌سی» در پاسخ به این سؤال که «آیا از مداخله نظامی آمریکا استقبال می‌کنید؟» گفت: «من تمامی گزینه‌ها را در صورت لزوم ارزیابی می‌کنم». حالا گوایدو در مصاحبه با یک روزنامه ایتالیایی با صراحت بیشتری درخواست مداخله نظامی آمریکا را برای به قدرت رساندن خود مطرح کرده است. وی در مصاحبه با «لا استامپا» گفت: «اگر آمریکایی‌ها پیشنهاد مداخله نظامی را مطرح کنند من احتمالا آن را خواهم پذیرفت.» سخنان خوان گوایدو در حالی مطرح می‌شود که دو تن از سیاستمداران مخالف مادورو روز پنجشنبه به سفارتخانه‌های خارجی در کاراکاس پناهنده شده‌اند.
بازداشت معاون گوایدو
درخواست گوایدو برای مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا با بازداشت «ادگار زامبرانو» معاون وی همزمان شد. «خوان گوایدو» گفت، زامبرانو توسط نیروهای امنیتی به مقر سازمان اطلاعات ونزوئلا انتقال داده شده است. گوایدو که به دنبال فرصت برای اتهام‌‌زنی به دولت قانونی ونزوئلا به ریاست مادورو و تحریک افکار عمومی علیه وی است، کاراکاس را به آدم‌ربایی متهم کرد.
این بازداشت یک روز پس از آن انجام می‌شود که دادگاه ونزوئلا در حکمی، زامبرانو و شش نماینده دیگر در مجمع ملی ونزوئلا را به جرم فعالیت علیه دولت، شرکت در راهپیمایی‌های غیرقانونی و همکاری در کودتای نافرجام علیه مادورو، از مصونیت قانونی خود سلب کرده بود. این در حالی است که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، ۱۶ اردیبهشت ادعا کرد که احتمال اقدام نظامی واشنگتن و متحدانش در ونزوئلا وجود دارد. وی در خصوص اقدام نظامی دولت ترامپ در ونزوئلا بدون اجازه کنگره گفت: «رئیس‌جمهور، طیف کاملی از اختیارات بند دو (قانون اساسی) را در دست دارد. اطمینان کامل دارم که هر اقدامی را که در ونزوئلا انجام دهیم، قانونی خواهد بود».