kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۰۱۹
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰

ژنرال حفتر برای خروج از بن‌بست طرابلس به دیدار السیسی رفت

ژنرال شورشی «خلیفه حفتر» در قاهره با رئیس‌جمهوری مصر دیدار و در‌باره نحوه سرنگونی دولت قانونی لیبی با وی گفت‌و‌گو کرد.



ژنرال «عبدالفتاح السیسی» روز پنجشنبه در کاخ «الاتحادیه» قاهره از خلیفه حفتر استقبال و با وی در‌باره آخرین تحولات لیبی و وضعیت نیروهای تحت فرمانش گفت‌وگو کرد. نیروهای تحت فرمان حفتر که خود را «ارتش ملی لیبی» می‌خوانند، 15 فروردین حملات خود را برای تسخیر شهر طرابلس آغاز کرده بودند. اما هنوز نتوانستند به هدف خود برسند و دولت قانونی «وفاق ملی» را سرنگون کنند.
به گزارش فارس، کشور مصر به همراه امارات، عربستان و فرانسه، حامیان اصلی ژنرال حفتر در حمله به پایتخت لیبی هستند.
السیسی طی دیدارش با ژنرال شورشی، دولت قانونی لیبی را «تروریست» خواند و گفت که از «تلاش‌های خلیفه حفتر برای مقابله با تروریسم و گروه‌های مسلح و شبه نظامی» حمایت می‌کند!
خود ژنرال السیسی هم سال 2011 علیه دولت قانونی «محمد مرسی» در مصر کودتا و او را سرنگون کرده بود. ژنرال حفتر هم در دیدار فوق، از ادبیات مشابه استفاده و از تلاش‌های مصر در «مبارزه با تروریسم»، تقدیر و تشکر کرد!
حفتر که از فرماندهان سابق ارتش لیبی است، تا کنون در سه کودتا علیه دولت‌های لیبی مشارکت داشته است و بسیاری از ناظران و کارشناسان او را عامل سازمان «سیا» می‌دانند. علی‌رغم نگرانی‌های سازمان ملل و برخی از کشورهای جهان از حمله حفتر به طرابلس، این عملیات در سایه چراغ سبز برخی قدرت‌های منطقه‌ای، اروپایی و آمریکا، همچنان ادامه دارد. تاکنون حدود 400 نفر در این تهاجم، جان خود را از دست داده و هزاران تن نیز آواره شده‌اند. در درون شهر طرابلس، نظامیان تحت فرمان «فائز السراج» نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی، مقابل نیروهای مهاجم، همچنان مقاومت می‌کنند.
دولت وفاق ملی لیبی بر اساس توافق «الصخیرات» و با حمایت کشورهای غربی، دسامبر ۲۰۱۵ (آذر 1395) تشکیل شده بود. مطابق این توافق، نیروها و احزاب سیاسی لیبی از جمله ژنرال حفتر، بر سر تشکیل دولت وفاق ملی لیبی، به توافق رسیده
بودند.