kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۷۴۳
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸
نماینده دادستان در ششمین جلسه دادگاه:

عملکرد متهمان پرونده پتروشیمی مانع از ارزآوری 6/5 میلیارد یورویی شده است

ششمین جلسه محاکمه مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر روز گذشته به ریاست قاضی مسعودی مقام در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی برگزار شد.

به گزارش میزان، در ابتدای این جلسه وکیل مدافع متهم صمیمی ادامه دفاعیات خود پیرامون اتهام عدم انتقال ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به داخل و تبدیل غیرقانونی ارز به ریال را که از جلسه گذشته باقی مانده بود ارئه کرد.
در ادامه نماینده دادستان با اشاره به سخنان وکیل مدافع متهم صمیمی گفت: ما در کیفرخواست گفته‌ایم که عملکرد این متهمان یعنی توزیع ارز یکی از مصادیق اخلال است. عملکرد این‌ها مانع از ارزآوری به ارزش 6/5 میلیارد یورو به کشور شده است. این پول با ریال بوده و با استفاده از منشاء داخلی تسویه شده است، اما آنها اجازه چنین کاری نداشته‌اند و اگر هم بگویند که اجازه داشته‌اند آن اجازه هم جرم است.
حسینی بیان کرد: همچنین ما نگفته ایم که این افراد رفته‌اند و در بازار آزاد مثل چهار راه استانبول ارز‌ها را بفروشند بلکه معتقدیم که آنها ارز‌ها را به صورت نادرست تسویه کرده‌اند.
وی گفت: موضوع دیگر بحث تصاحب پول است، ما در کیفرخواست گفته ایم که شما پول‌ها را تصاحب کرده‌اید؛ اما با این قید که با تصاحب ارز‌های ناشی از فروش محصول با شرکت‌های صاحب محصول با ریال یا ارز منشا داخلی تسویه کرده‌اید و همچنان می‌گوییم که نوع تسویه مشکل داشته است.
در ادامه مدیر مالی شرکت صنایع پتروشیمی پس از حضور در جایگاه اظهار داشت: این شرکت هیچ زمان نمی‌توانسته است رصد کند که ارز‌های وارد شده به نظام بانکی و فاینانس‌ها چگونه پرداخت شده است؛ لذا در نامه‌ای به شرکت بازرگانی تقاضای بررسی عملیات مالی را داده است.
پس از دفاعیات وکیل مدافع متهم صمیمی، قاضی مسعودی‌مقام از مصطفی تهرانی صفا متهم دیگر این پرونده خواست در جایگاه حاضر شود تا به اتهام اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام توزیع ارز به مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو در رابطه با صادرات محصولات پتروشیمی رسیدگی شود.
در پایان این جلسه قاضی مسعودی‌مقام ادامه دادگاه را به صبح امروز موکول کرد.
گفتنی است در حاشیه این دادگاه و پس از اعلام ختم جلسه امروز وکیل متهم احمدیان نسبت به کارشناسی‌های انجام شده پیرامون وثیقه متهم اعتراض کرد که با واکنش قاضی دادگاه مواجه شد.
قاضی مسعودی مقام گفت: ما کارشناس نمی‌گیریم که ده برابر قیمت کارشناسی کند. اینکه پسر شما در خارج کسی را تهدید کند درست نیست. من همان روز اول گفتم که اسناد بنجل را نمی‌توانید به شعبه بیاورید، اسنادی که ارائه داده اید اجاره‌ای است و ارزش ندارد.
ادامه رسیدگی به پرونده
تعاونی‌های البرز ایرانیان و ولیعصر
به گزارش میزان، ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده تعاونی‌های البرز ایرانیان و ولیعصر در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی و به صورت علنی برگزار شد.
در این جلسه و در ادامه محاکمه متهم قریانی، متهم و وکیل مدافع وی به دفاعیه پرداختند. در بخشی از این محاکمه نماینده دادستان با اشاره به سخنان متهم گفت: برخلاف اظهارات متهم قریانی، اموال وی جوابگوی بدهی‌ها نیست. متهم فقط در یک فقره ۵۰ میلیارد تومان را به حساب تعاونی البرز واریز کرده و اعلام نمی‌کند با پول مردم چه کرده است؟
همچنین نماینده بانک مرکزی اعلام کرد: در بررسی سوابق موسسه البرز ایرانیان مشخص شد درخواست فعالیتی که از سوی این تعاونی صادر شده اصالت ندارد. مشخص نیست مهر و امضای آن از کجا آمده و با نامه مجعول درخواست ساماندهی شده است.
در ادامه نماینده دادستان گفت: این آقایان به اقدامات خود اعتراف داشته‌اند و بدون اینکه مجوزی داشته باشند از مردم سرمایه جذب کرده‌اند.
وی خطاب به متهم قریانی گفت: بر اساس اظهارات خودتان ۱۶۸ میلیارد تومان شما سپرده جذب کرده‌اید که هنوز ۱۰۰ میلیارد آن مشخص نیست.
در پایان این دادگاه قاضی صلواتی گفت: جلسه بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد.