kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۷۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳
فعالان تولیدی و صنعتی:

عرضه کالا‌های خارجی در بازار مانع رونق تولید داخلی است

فعالان بخش های تولیدی و صنعتی معتقدند: عرضه کالا‌های خارجی در بازار که مشابه داخلی آن وجود دارد مانع رونق تولید داخلی است.

صادق خزائی، یک تولیدکننده فعال در بخش صنعتی در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران، در تشریح ابعاد و زوایای پیدا و پنهان پدیده شوم قاچاق برای نظام تولیدی کشور اظهار کرد: بار‌ها این واقعیت به گوش رسیده که به واسطه ورود هر کالا و محصول قاچاق در داخل کشور به همان میزان، فرصت‌های شغلی و بُنیه و توان تولیدی کشور دچار خسران و نارسایی خواهد شد.
وی افزود: واردات غیرقانونی کالا یا همان محصولات قاچاق به این معنا است که نیاز داخلی کشور و تقاضای موجود در بازار از طریق محصولات و اقلام خارجی تامین شود و طبیعتا در چنین شرایطی، تولید داخلی دچار ضعف خواهد شد و تحت‌الشعاع اقلام و محصولات خارجی قرار خواهد گرفت.
این فعال صنعتی و تولیدی در ادامه بیان کرد: این یک امر طبیعی است که تامین کالا و محصول مورد نیاز جامعه در هر بخش و عرصه‌ای از محل تولید داخلی، چرخ رونق تولید داخلی را به حرکت درمی‌آورد و حرکت آن را با سرعت و شتاب فزاینده‌تری همراه می‌سازد.
خزائی گفت: در چنین شرایطی، نیاز به نیروی انسانی برای فعالیت در عرصه تولیدی مضاعف خواهد شد و بخش قابل توجهی از متقاضیان و جویندگان کار و اشتغال قادر خواهند بود با جذب در مراکز تولیدی و صنعتی به ایفای نقش مبادرت ورزند.وی افزود: به تعبیری دقیق‌تر، تحقق شعار سال و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در خصوص رونق تولیدی، مستلزم مقابله و مبارزه با قاچاق کالا خواهد بود، در غیر این صورت با عرضه کالا‌ها و محصولات خارجی در بازار که مشابه داخلی آن وجود دارد، نظام تولیدی کشور با چالش‌های عدیده‌ای مواجه می‌شود، چالش‌هایی که قطع به یقین به مثابه آفتی برای نظام تولیدی کشور به شمار می‌رود و در چنین شرایطی، تحقق شعار سال و تامین منویات مقام معظم رهبری در این خصوص، با مانع و نارسایی مواجه خواهد شد.
محمدرضا مصلحی، یکی دیگر از فعالان تولیدی و صنعتی استان البرز هم در این گفت‌وگو، ضمن اشاره به اهمیت تدابیر نظارتی و کنترلی در برخورد و مقابله با پدیده قاچاق اظهار کرد: مهم‌ترین مولفه در برخورد با این پدیده شوم را باید در فرهنگ‌سازی و نگاه و نگرش جامعه مصرف‌کننده نسبت به خرید کالای ایرانی جست‌وجو کرد.
وی افزود: هیچ تردیدی وجود ندارد که میزان واردات کالای قاچاق در کشور، تابعی از میزان تقاضای موجود در بازار است و در صورت توجه و تمرکز فزاینده‌تر جامعه مصرف‌کننده داخلی به کالا‌ها و محصولات داخلی، میزان تقاضا برای خرید محصولات و اقلام قاچاق کاهش می‌یابد و در چنین شرایطی حتی در صورت عبور صد‌ها هزار تن کالا و محصول قاچاق از مبادی ورودی کشور به بازار‌های داخلی، تقاضایی برای خرید و تهیه آن وجود نخواهد داشت و قاچاقچیان با شکست مواجه خواهند شد و قطعا به تکرار چنین پدیده شومی اقدام نخواهند کرد.
مصلحی یادآور شد: بدون تردید، آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی نقش موثری در فرهنگ سازی در راستای توجه و عنایت به کالا‌های ایرانی ایفاء می‌کند و با نگاه ملی و فراگیر عمومی جامعه به تولیدات داخلی، میزان کالای قاچاق و میزان هزینه کَرد برای مقابله و مبارزه با این پدیده شوم که رونق تولید را به چالش می‌کِشَد، به حداقل ممکن کاهش پیدا خواهد کرد.