kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۷۰۷
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۲

زخم عمیق بر طبیعت بکر مازندران (یادداشت خبرنگار)


 
کوه‌ها در حاشیه شهرهای شمالی به مثابه «سر» و جنگل‌های اطراف همانند رگ‌های حیات زیست جاندران تلقی می‌شود که در صورت بی توجهی و مسامحه افراد حقیقی و حقوقی در حفظ و نگهداری انفعال عمومی خسارات جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد که جز پشیمانی سودی نخواهد داشت.
زیبایی شگفت‌انگیز استان‌‌های شمالی به وجود دو موهبت بزرگ الهی دریای خزر و رشته کوه البرز پیوند خورده است که در صورت تخریب هر یک از این دو حیات مردم را به مخاطره خواهد انداخت.
کمربند سرسبز نوار شمالی کوه جهان مورا با جنگل هیرکانی رشته کوه البرز در جنوب و دریای آبی خزر در شمال و دشت سرسبز و مصفای استان‌های شمالی انسان را به وجد در می‌آورد اما ساخت و سازهای بی‌حساب و کتاب هتل‌ها و متل‌ها،‌ ویلا و پلاژها، برج‌ و آپارتمان‌ها توسط  افراد حقیقی و حقوقی غیربومی و یا وزارتخانه‌ها در سواحل 300 کیلومتری از رامسر تا گلوگاه در مازندران و همچنین در سواحل گیلان و گلستان مردم بومی و غیربومی، گردشگران و مسافران را از تماشای دریای خزر محروم کرده‌اند.
در پی قد کشیدن آسمان‌خراش‌ها در سواحل و ویلاسازی در  اراضی دشت و جنگل متاسفانه عده‌ای سودجو با تجاوز و تخریب کوه‌های سرسبز جنوبی دو شهرستان نکا و بهشهر به سرعت در داخل کوه‌ها پیش می‌روند تا به سرسبزی کوه‌ها پایان دهند.
سال‌هاست عده‌ای با داشتن قطعه زمینی در حاشیه کوه و جنگل اقدام به اخذ مجوز و  پروانه بهره‌برداری کردند و به تدریج با طرح  توسعه دامنه فعالیت را با حفر تونل، کانال و گودال‌ها به عمق کوه و جنگل پیش رفته‌اند و کسی جلودار آنها نیست و در صورت ادامه این روند کوچک‌ترین بارندگی منجر به طغیان سیل می‌شود و حادثه تلخ و ناگوار سال 88 نکا که خسارات جانی و مالی فراوانی به بار آورده بود، تکرار خواهد شد.
برداشت بی‌رویه از کوه‌های اطراف شهرها و روستاها موجب سست شدن منابع طبیعی و اراضی اطراف و به وجود آمدن رانش و از بین رفتن درختان خواهد شد و این‌گونه از هم پاشیدگی تغییرات اکوسیستم را در پی دارد.
زخم‌های عمیقی که از اطراف کارخانه سیمان نکا تا نزدیکی‌های شهر بهشهر بر چهره کوه‌های اطراف ایجاد شده احتمال گسست رشته کوه البرز و شکست گسل و فرو ریختن زمین در صورت بروز کوچک‌ترین زلزله رقم خواهد خورد.
کوه‌خواری، زمین‌خواری، دریاخواری،‌ جنگل‌خواری و برداشت شن و ماسه،‌ خاک، سنگ، درختان جنگلی و... چهره سرسبز کوهپایه‌های مازندران را خدشه‌دار خواهد کرد آیا زمان آن رسیده که دستگاه‌های متولی کمی به فکر محیط‌زیست و مردم هم باشند. آنچه که برخی در دهه‌های آینده خواهند دید شمالی‌ها اکنون می‌بینند پس تا دیر نشده باید چاره‌ای برای جلوگیری از خطراتی که آیندگان را تهدید می‌کند،‌ بیندیشید.
ساری- قربان نوروزی